Konkurrenter tager over efter Cimber

DAT redder indenrigstrafikken til Bornholm og Sønderborg, mens Sun-Air tager over på udenrigsruter fra Billund og Aalborg. SAS og Norwegian forventes at lukke hullet på indenrigsruten fra Aalborg og i Billund er man også fortrøstningsfuld.
Danish Air Transport (DAT) melder sig efter Cimber Sterlings konkurs klar til en hurtig overtagelse af indenrigsruterne fra København til Sønderborg og Bornholm.
 
”Vi har arbejdet på højtryk lige siden vi fik beskeden, og det betyder, at DAT starter i dag med ruteflyvning fra Sønderborg til København og fra Bornholm til København,” siger selskabets direktør Jesper Rungholm.
DAT starter med at flyve med et reduceret program på begge ruter frem til 20. maj, men satser på at få et mere permanent program på plads.
Ruten til Bornholm skal betjenes af et ATR72 fly med plads til 66 passagerer. Det er den samme flytype, som Cimber Sterling benyttede på ruten, så både kapacitet og komfort forbliver det samme. Det samme gør sig gældende på ruten fra Sønderborg, hvor DAT indsætter et ATR42 fly med plads til 46 passagerer. 
"Vi har haft meget kort tid til at planlægge opstarten, men vi er i en god og konstruktiv dialog med lufthavnene i både Sønderborg og Bornholm. DAT har i de seneste uger fløjet for Cimber Sterling, og vi har haft et tæt samarbejde med dem. Det er ikke første gang vi flyver indenrigsflyvning i Danmark, og det glæder vi os til at gøre igen," siger Jesper Rungholm.
 
Også Sun-Air, der er franchisepartner med British Airways, er klar til at dække hullet efter Cimber Sterling med nye ruter og starter i næste uge nye udenrigsruter fra Billund og Aalborg.
Fra Billund vil Sun-Air flyve til Oslo og Stockholm-Bromma, mens der fra Aalborg skal flyves til Oslo. Sun-Air vil flyve en morgenafgang og en aftenafgang på alle hverdage, samt en aftenafgang på søndage.
For Cimber Sterlings indenrigsrute fra Billund til København er der endnu ingen løsning, men lufthavnens direktør er overbevist om, at der inden længe vil komme en ny operatør ind.
”Billund Lufthavn kan selvfølgelig ikke være uden operatør på ruten mellem Billund og København, så der vil være nogle andre, der tager den. Det er jeg helt overbevist om," siger adm. direktør i Billund Lufthavn Kjeld Zacho Jørgensen.
I Aalborg Lufthavn forventes det, at SAS og Norwegian, som allerede betjener ruten mellem Aalborg og København vil sætte ekstra kapacitet ind til afløsning for Cimber Sterling.

Skrevet af redaktionen