Ruslands krig i Ukraine giver turister mindre lyst til at rejse langt væk, de vil hellere blive i eller tæt på hjemlandet. Det viser i hvert fald nye tal fra VisitDenmark. Øget fokus på Sverige og Norge.
Krigen i Ukraine påvirker turisternes rejselyst forskelligt, oplyser VisitDenmark på baggrund af tal fra den Internationale Image- og Potentialeanalyse, der er gennemført i marts på dansk turismes prioriterede markeder. Disse er blandt andet Tyskland, Norge, Sverige og Holland.
Europæerne i undersøgelsen har som følge af krigen mindre lyst til at rejse langt væk, mens der er stigende lyst til at holde ferie i hjemlandet, skriver VisitDenmark i en pressemeddelelse.
Rejselysten til lande tæt på hjemlandet er kun i meget lille grad påvirket af krigen i Ukraine. Og det er godt nyt for dansk turisme, som tiltrækker størstedelen af sine udenlandske turister fra nærmarkederne, lyder det.
Jan Olsen, administrerende direktør i VisitDenmark, siger:
”Noget tyder på, at krigen i Ukraine har samme effekt som corona. Turisterne foretrækker at blive hjemme eller holde ferie tæt på hjemlandet. For dansk turisme ser situationen derfor fornuftig ud. Danmark bliver opfattet som et trygt rejsemål, og vi forventer, at turisterne i større udstrækning end sidste år begynder at vende tilbage.”
Færre amerikanere til Europa
Analysen viser også, at krigen i Ukraine har dæmpet amerikanernes lyst til at rejse til Europa.
Den store ubekendte er dog de stigende priser på blandt andet elektricitet og fødevarer, som udhuler privatøkonomien. Samtidig presser den aktuelle flykapacitet flypriserne op, skriver VisitDenmark.
”De stigende priser er allerede begyndt at påvirke privatøkonomien, og vi ved endnu ikke, i hvor høj grad det vil påvirke køb af rejser. Vi håber, at rejselysten er så stor efter pandemien, at ferier fortsat vil blive prioriteret,” siger Jan Olsen.
Danmarks turismevaremærke relanceres i Sverige og Norge
Svenskere og nordmænd har højt kendskab og stor kærlighed til Danmark. Men de skal udfordres i deres opfattelse af, hvad de kan på en ferie i Danmark. Det er udgangspunktet for to store brandkampagner, VisitDenmark har lanceret i denne måned på det svenske og norske marked.
For svenskere og nordmænd er en ferie i Danmark nærmest en forbrugsvare, der ofte bookes spontant og kort før afrejse. Derfor er det vigtigt, at Danmark er relevant og synlig hele året rundt for at minde turisterne om, at en rejse til Danmark altid er en god idé.
I en endnu ikke offentliggjort undersøgelse stiller VisitDenmark skarpt på det svenske og norske marked. Det sker efter en årrække med en vigende udvikling på de to markeder, som er blevet yderligere forstærket af pandemien.
Rejser til Danmark for kombination af oplevelser
Flemming Bruhn, direktør i VisitDenmark og ansvarlig for det svenske og norske marked, siger om undersøgelsen, og hvordan VisitDenmark vil angribe de svenske og norske turistmarkeder:
”Den overordnede konklusion er, at svenskere og nordmænd rejser til Danmark for en kombination af oplevelser. Det er ikke en enkelt ting, som trækker dem hertil – som for eksempel naturen, maden eller attraktionerne. Det er kombinationen, de kommer for, og som de nyder med familie og venner.
Det betyder, at Danmark skal være synlig i markedet hele året rundt. Ellers forsvinder Danmark i mængden af konkurrenter. Forbrugerne skal konstant mindes om, at en rejse til Danmark altid er en god idé. Målet er at komme tilbage til 2019-niveau og herefter indhente tilbagegangen fra de sidste fem år,” siger Flemming Bruhn.
Analysen viser også, at svenskerne og nordmændene samlet set har mere lyst til at holde ferie i Danmark nu end før corona. Men herfra til at booke en rejse er der stadig et stykke vej – særligt når konkurrencesituationen er så skarp, som den er, og der også er mange tilbud om mere eksotiske rejser, lyder det fra VisitDenmark.
Relaterede artikler:
Efterlyser fokus på konkurrenceevne i dansk turisme
Tivoli drømmer igen om egen Michelin-restaurant
Turist-formand: Kamp om at få turisterne tilbage