Kritik fra DRF af RCCLs danske forhold

Det har ifølge DRF givet mange og lange dialoger med selskabet om emner som dansk margenmoms (TOMS), rederiets direkte salg i Danmark og RCCLs manglende registrering i den danske Rejsegarantifond.

Danske agenter handler med den norske afdeling af RCCL, som de også har indgået deres generelle aftaler med. I aftalerne fremgår det på ingen måde, at de danske bureauer udelukkende skal handle som formidlere af disse produkter, hvilket potentielt har momsmæssige implikationer, da margenmoms reglerne pålægger de bureauer, der sælger i eget navn, at pålægge disse produkter dansk moms.

Da RCCL selv, ifølge eget udsagn, udelukkende sælger til danske kunder fra Norge, er de ikke underlagt samme momsregler som dansk etablerede rejsebureauer. Det betyder, at salget kan ske til lavere pris, med mindre de danske rejsebureauer sælger i RCCLs navn. En salgskonstruktion, som RCCL mener er helt selvfølgelig.

Denne fremgangsmåde indebærer, at de danske bureauer ikke kan fakturere i eget navn, reklamere med egen forretning mv… og sker det alligevel, kan bureauet risikere at blive mødt med et krav fra SKAT på unddraget moms, lyder det fra DRF.

RCCL har eget salgskontor i Danmark. Det betyder, at salg fra dette kontor skal følge samme momsregler som dansk etablerede rejsebureauer, men det finder DRF usandsynligt, da RCCL ikke er registreret i den danske Rejsegarantifond, men markedsfører sig med at være registeret i den norske fond, hvilket ikke er i overensstemmelse med loven om Rejsegarantifonden.

 

Hvis RCCL sælger rejser fra det danske salgskontor er det betænkeligt set i forhold til de danske regler om markedsføring, da danske forbrugere, der køber RCCLs produkter fra salgskontoret kan tro, at de køber fra en dansk etableret virksomhed, der er registreret i fonden og som efterlever de danske love og regler, hedder det fra DRF.

 

RCCL har fastholdt, at en registrering i den danske Rejsegarantifond var på vej og senest ville være på plads til august uden det er sket. Det finder DRF ikke betryggende.

Henrik Bergkvist, salgschef for RCCL i Danmark siger:

”Vi har en god dialog med Rejsegarantifonden, som i udgangspunktet er tilfredse med at vores gæster er dækket af den norske fond. Men for nu at lukke al diskussion er vi på vej med en garantistillelse overfor den danske Rejsegarantifond, som ifølge vores hovedkontor i Oslo er klar om cirka fire uger."

”Men tilslutningen til den danske garantifond ændrer ikke på vores direkte salg. Vores danske kontor er et rent repræsentationskontor uden salg. De gæster, som køber direkte hos os, bruger enten nettet eller køber rejsen over telefonen hos kontoret i Norge.”
 
"For at sikre at vi efterlever gældende danske regler, har vi haft en tæt dialog med revisionselskabet PriceWaterhouseCoopers. Vi har desuden bedt vores skatterådgiver, Ernst & Young, om at få et bindende forhåndstilsagn fra SKAT.”

Skrevet af Flemming Juul