Der er forskel på flyselskaberne når det gælder tilbagebetalinger for annullerede flyrejser. Den europæiske rejsebureauforening at nogle flyselskaber er alt for lang tid om dette. Arkivfoto: Henrik Baumgarten.

Kritiserer flyselskaber for manglende refunderinger

”Trods de har fået milliarder i støtte, afviser adskillige flyselskaber stadig at refundere rejsebureauer for annullerede flybilletter,” lyder kritikken fra den europæiske rejsebureauforening.

Siden coronakrisen begyndte har ECTAA og EU Travel Tech gentagne gange opfordret flyselskaber til at opfylde deres forpligtigelser om at refundere rejsearrangører, så disse kan tilbagebetale deres kunder for annullerede flyrejser som følge af krisen.

ECTAA (European Association of Travel Agencies and Tour Operators) er den europæiske rejsebureauforening, der ifølge egne oplysninger repræsenterer omkring 70.000 rejsebureauer og turoperatører i 29 europæiske lande, heriblandt Danmarks Rejsebureau Forening.

EU Travel Tech repræsenterer de rejseteknologiske virksomheder som reservationssystemerne, GDS’erne (Global Distribution Systems), Online Travel Agencies (OTA), erhvervsrejsebureauerne, Travel Management Companies (TMC) og metasearch-systemerne.

Men selv om der snart er gået et år siden coronakrisen for alvor begyndte, har mange flyselskaber stadig ikke refunderet annullerede billetter eller har enorme forsinkelser på disse tilbagebetalinger, skriver ECTAA og EU Travel Tech i en fælles pressemeddelelse.

De sætter ikke tal på, hvor mange flybilletter der skønsmæssigt ikke er blevet refunderet, eller nævner navne på de flyselskaber, der ifølge duoen ikke har refunderet.

Enorme udgifter for rejsearrangører
Rejsearrangørerne er også udfordret med krav om tilbagebetalinger for annullerede flyrejser som følge af blandt andet nedlukninger, grænselukninger og andre rejserestriktioner, lyder det fra ECTAA og EU Travel Tech.

De noterer dog, at en række flyselskaber har tilbagebetalt rejsearrangører, der så kunne sende pengene videre til deres kunder. Men adskillige flyselskaber har ikke fulgt trop, hvilket presser likviditeten hos rejsearrangører.

Ved ikke at refundere, efterlever flyselskaberne blandt andet ikke deres forpligtigelser ifølge EU-forordningen om nægtet ombordstigning der gælder flypassagerernes rettigheder, EU Air Passenger Rights Regulation (Reg. 261/2004) og heller ikke IATA’s (International Air Transport Association) egen Resolution 824r for området, hedder det fra ECTAA og EU Travel Tech.

Kritikkerne peger på, at mange af EU’s medlemslande ikke sørger for, at flyselskaberne overholder EU-forordningen 261. I pressemeddelelsen påpeger ECTAA og EU Travel Tech, at EU’s konkurrencemyndigheder gentagne gange er blevet opfordret til, at lade godkendelse af milliarder i statsstøtte eller statslige lån til flyselskaber være betinget af, at flyselskaber tilbagebetaler, hvad de skylder rejsearrangører.

”Når del af systemet svigter, påvirker det den fælles værdikæde”
Emmanuel Mounier, generalsekretær for EU Travel Tech, siger i pressemeddelelsen: ”Rejsebranchen indeholder et integreret økosystem. Så når en del af systemet svigter, så påvirker det andre dele af den fælles værdikæde.”

Og fra ECTAA’s formand, Pawel Niewiadomski, lyder det: “Det er uacceptabelt at nogle flyselskaber fortsat afviser at refundere rejsearrangørerne, og dermed rejsearrangørernes kunder. Dette må få en ende.”

Relaterede artikler:

Politianmeldelse mod SAS

Dansk rejsebureau dropper retssag mod SAS

Norwegian genoptager refundering til rejsebureauer