Krydstogtskibet Azamara Quest er et af de tre ældre skibe hos Azamara Cruises, der nu bliver solgt. Wikipediafoto: Ivan T.

Krydstogtkoncern sælger rederi for milliardbeløb

Det hører til sjældenhederne, at krydstogtrederier skiller sig af med et varemærke, men Royal Caribbean Group sælger nu Azamara Cruises med tre skibe. Dansk ekspert er ikke overrasket.

Royal Caribbean Group har indtil nu omfattet fire sejlende varemærker. Der er selve mainstream-produktet Royal Caribbean International, det lidt finere Celebrity Cruises, det fine men gamle Azamara Club Cruises og så det nye highend-produkt, Silversea Cruises, der blev købt af Royal Caribbean Group i 2018.

Men nu sælger Royal Caribbean Group, RCG, Azamara Cruises for 1,2 milliarder danske kroner. Køberen er et investeringsselskab fra New York, Sycamore Partners, skriver hjemmesiden Seatrade-cruise.com

Azamara har kun tre ældre skibe, Azamara Journey, Azamara Quest og Azamara Pursuit. Alle er omkring 20 år og hver med plads til cirka 700 passagerer. De tre skibe har siden coronakrisen også satte en stopper for nærmest alle krydstogtsejladser ligget i havnen i skotske Glasgow.

RCG har ikke haft planer om at købe nye skibe til Azamara. Til gengæld er der nye på vej til de tre andre varemærker i gruppen de kommende år. Royal Caribbean skal have seks nye skibe, mens både Celebrity og Silversea hver får tre. Dermed har RCG omkring 60 store og mindre krydstogtskibe. Alene Silversea har foreløbig ni skibe med mellem 50 og 300 kahytter (suiter), men er på vej med tre større skibe.

Dansk ekspert ikke overrasket
En af den danske rejsebranches største krydstogteksperter, Jesper Boas Smith, grundlægger af rejsebureauet Bella Vista Travel, der navnlig sælger high end-luksuskrydstogter, siger til STANDBY.DK, at salget af Azamara ikke kommer overraskende.

”Da RCG købte Silversea i 2018 blev det jo RCG’s deluxe brand, så Azamara blev sandwiched mellem Celebrity og Silversea. Samtidig er Azamaras tre omkring 20 år gamle skibe med plads til i snit 700 passagerer utidssvarende med for små balkonkahytter og alt for små badeværelser. Og skibene har kun fire restauranter,” siger Jesper Boas Smith og tilføjer:

”Til sammenligning har RCG’s nye deluxe varemærke, Silversea, nye generationer af skibe med plads til op til 600 passagerer i meget større og bedre suiter, ombord er otte restauranter samt et overdådigt udvalg af vine, der er med i prisen. Så Silverseas skibe har plads til færre gæster og meget mere plads og bedre gastronomi end Azamara.”

Jesper Boas Smith siger, at han ikke vil blive overrasket, hvis der kommer flere konsolideringer i krydstogtbranchen. Når Azamara forlader RCG er det ikke småting, de selv skal have styr på. Det er alt fra IT, marine services ligesom Azamara har haft stor synergi og købekraft gennem RCG-gruppen,” siger Jesper Boas Smith.

Du får som læser adgang til denne historie, der normalt koster penge. Vi håber, at vores artikel kan vise, at vore medier indeholder andet og mere end de nyheder, som du kan læse på gratismedierne. Det er muligt at tegne et abonnement for under to kroner om dagen, så du kan blive klædt på til at følge udviklingen i rejse- og luftfartsbranchen.

 

Relaterede artikler:

Krydstogtgigant udskyder atter genstart

Norwegian Cruise Line kombinerer krydstogt og fly

Små krydstogtskibe forventes at kunne sejle først