Royal Caribbeans nyeste skib, Utopia of the Seas, henvender sig særligt til festglade unge. (PR-foto).

Krydstogtrederi vil fange de unges opmærksomhed

Royal Caribbean Group sætter nu ekstra fokus på at markedsføre sig over for millennials og generation Z. Sidste måned søsatte rederiet et skib med ekstra fokus på unge.

Hver anden passager ombord på Royal Caribbeans skibe tilhører millennial-generationen eller er endda yngre. Derfor øger man nu fokus på de helt unge kunder, fortalte rederiets administrerende direktør, Jason Liberty, til investorer i forbindelse med kvartalsrapporten for andet kvartal, som kom ud i juli måned.

En anden grund er, at man ser gode muligheder for at markedsføre sig over for aldersgrupperne, for mens forbrugere generelt bruger 10 procent mere af deres tid på fritid siden coronapandemien, siger millennials, der spænder fra 28-43 år, og generation Z, hvoraf de ældste er 27 år, at de vil bruge endnu mere tid på deres fritid.

For at fange målgruppen er Royal Caribbean blandt andet gået efter at skabe feststemning på rederiets nyeste skib, Utopia of the Seas, som man håber vil fange generationens opmærksomhed. Skibet sejler krydstogter på tre til fire dages varighed.

”Utopia er et godt eksempel på vores intention. Med skibet prøver vi at nå ud til flere generationer og de mange oplevelser, som folk er på jagt efter. Vi prøver på bedste vis at møde vores gæster netop dér,” sagde Royal Caribbeans administrerende direktør Jason Liberty under investormødet ifølge Travel Weekly.

De fleste gæster er nye
Jason Liberty oplyser også, at syv ud af 10 gæster, som er med på rederiets korte krydstogtprodukter, enten aldrig har været på krydstogt før eller ikke har sejlet med rederiet før. Segmentet er også domineret af yngre gæster.

Tendensen er ikke begrænset til Royal Caribbeans skibe. En undersøgelse fra Cruise Lines International Association (CLIA, red.) fra marts viser, at 22 procent af passagererne på krydstogtskibe i de seneste to år har været millennials, mens generation Z udgjorde 14 procent af passagererne. Sammenlagt udgjorde gruppen af passagerer under 43 år 36 procent af alle krydstogtpassagerer.

Gennemsnitsalderen for en krydstogtpassager er nu 46 år, mens den før 2020 var 47,6 år, viser CLIA’s undersøgelse.

Alle generationer ønsker i øvrigt at tage på krydstogt flere gange. 74 procent af generation Z svarer, at de vil tage på krydstogter flere gange. 81 procent af millennials svarer det samme, mens 84 procent af generation X har samme intention. 84 procent af baby boomers ønsker at tage på flere krydstogter, mens 74 procent af den stille generation giver udtryk for samme ønske.

 

Relaterede artikler:

Mickey Mouse får milliarddyrt nyt krydstogtskib

Verdens krydstogtskibe er i snit oppe i teenageårene

Første statsejede krydstogtrederi tættere på start