Kundefordel ved to Kattegatruter

Indtil videre har forsinkelser i færdiggørelsen betydet, at Kattegat-rutens hurtigfærge Dolphin Jet må vente med indsættelse på ruten til begyndelsen af juni, skriver jp.dk.

 

”Kunderne får flere afgange at vælge blandt og konkurrencen mellem Aarhus og Sjælland, vil være med til at holde priserne nede”, mener trafikforsker Harry Lahrmann, Aalborg Universitet.

”Vi er blevet lidt forsinket af ombygningen af rampesystemerne i Kalundborg og Aarhus. Vi skal også afmontere den lange agterrampe, som vi ikke har brug for”, fortæller operations-manager Birte Dettmers.

Den nye rute får tre daglige retursejladser mellem Aarhus og Kalundborg med priser, der er identiske med Mols-Liniens 220-775 kr. for en enkeltbillet for en personbil.

”Jeg tror, vi henter kunder fra Mols-Linien, men også nogle, der i dag benytter Storebæltsforbindelsen. Vores priser ligger lige under de 230 kroner, som det koster at benytte broen”, siger Birte Dettmers, som regner med at ruten får de sidste godkendelser i slutningen af maj. Myndighedskrav om ændret sejlrute har forlænget overfartstiden med 15 minutter oven i de planlagte 90 minutter.

 

Det er 35 minutter mere end Mols-Liniens overfartstid på 70 minutter, men til gengæld sejler Kattegat-ruten til/fra Kalundborg, mens Mols-Linien benytter Sjællands Odde.


Marketingchef Mikkel Hybel fra Mols-Linien forventer, at de to ruter vil henvende sig til forskellige kunder og lægger vægt på Mols-Liniens forretningskoncept med mange afgange og kort overfartstid.

Skrevet af Flemming Juul