Lad os få en plan for indenrigsfly i 2042

Ejvind Olesen

Ejvind Olesen

WEEKENDKLUMME: Det er vel ikke kun togtrafikken, der skal forbedres om 29 år, hvordan med flyene, hvor der i går skete noget helt overraskende for Karup-ruten, som er endnu længere væk fra SAS end tidligere.

Af Ejvind Olesen   

Når regeringen lancerer en storstilet optimistisk togplan, som de fleste har svært ved at forholde sig til, fordi det varer 29 år før den er færdig, må flyene vel også have deres fremtidsversion.

Der skal flere dusin fremtidsforskere til for at spå om, hvordan den danske indenrigstrafik i luften vil være – og hvilke behov, der vil være om 29 år. Sådan er situationen også for togdriften, men det har regeringen behændigt set væk fra.

Lad os se på fortiden eller bagudrettet, som det hedder nu om dage. Hvem kunne i 1984 have forudset, at SAS mere eller mindre selv ville opgive at flyve på andet end Aarhus og Aalborg? Hvem kunne vide, at trafikken til Sønderborg, som mig bekendt kun i en ganske kort periode har givet overskud, ville blive udført af Air Alsie, som efter eksperters mening skal være glad, hvis de nøjes med at tabe 10 mio. kr. om året?

Hvem kunne vide, at Bornholmstrafikken ville marchere i takt med øens egne beboere og nå frem til noget nær det ideale med Bornholmerflyet. Og hvem kunne vide, at SAS ville opgive Karup. Og fredelig og stille se til, at DAT kommer ind på ruten for Norwegian med et tidligere ATR 72-fly, som næsten selv kan finde vej til flyvepladsen på heden, fordi den har tilhørt Jørgen Nielsen og Co i Cimber Air.

Hvem kunne vide, at SAS vil nå en overenskomst med sine piloter og andre ansatte, så man uden ballade kan chartre mindre fly i større og større udstrækning, som det nu sker med de nye ATR-fly, der næsten kommer i bundter til JetTime?

Og hvem i alverden kunne vide, at jyske lufthavne som Billund og Aalborg, som forgæves dengang forsøgte at få de udenlandske selskaber til at flyve direkte fra deres lufthavne, nu bliver mere og mere eftertragtede. Hvis det endelig lykkedes var det på nåde og barmhjertighed i Billund og stort set ikke i Aalborg. Nu kappes de alle Lufthansa, KLM/Air France og Sun Air for British Airways.

Hvem kunne for 29 år siden vide, at der skulle komme et norsk selskab ind på markedet og begynde at flyve dansk indenrigstrafik. Hvem kunne vide, at vi skulle igennem er dramatisk fald i flytrafikken og overhovedet skulle opleve et 11/9 2001?

Svaret på alle spørgsmål er: INGEN!

Præcis det samme med togplan 2048. Ingen aner, om der overhovedet kører tog til den tid. Ingen ved, hvad brændstofpriserne er. Ingen ved om SF igen skulle få så meget magt, at de endnu en gang kan kræve en statsafgift på flybilletter i luften og på den måde skrue helt ned for flytrafikken.

Eller indføre danske grønne afgifter, som helt tager muligheden ud af både fly og biler for at drive en rentabel drift.

Sker det, vil togplanen virke i 2048! Man skal tænke fremadrettet, som alle siger. Man kunne også blive ved med at sige ”på fremtiden”. For 29 år siden var der ikke noget, der hed fremadrettet.

Det eneste jeg ved om fremtiden er, at vi fra vinterfartplanen har en helt usædvanlig tæt indenrigstrafik i luften. Og at man skal være heldig for at finde et sted, hvor man kan købe en togbillet!

God weekend.