Prisfesten på flyrejser ser ud til at blive sat på pause. Der bliver længere mellem de gode rejsetilbud, og noget tyder på, at flybilletpriserne nåede deres absolutte lavpunkt i 2009 og 2010.
I sommeren 2009 og 2010 var danskerne begunstiget af en særdeles hård konkurrence mellem fire flyselskaber, der alle ønskede at vinde fodfæste i Københavns Lufthavn. Duellanterne var Cimber Sterling, easyJet, Norwegian og Transavia, der kappedes om at fylde det enorme hul i markedet, som var opstået efter konkursen i Sterling Airlines.
En kolossal overkapacitet tvang flyselskaberne til at nedsætte priserne for at lokke passagerer ombord. Det medførte, at Transavia trak følehornene til sig. Siden gik Cimber Sterling konkurs. De sejrende lavprisaktører blev easyJet og Norwegian, der i dag er blandt de tre største operatører i Københavns Lufthavn.
Det har smittet af på billetpriserne. Gennemsnittet for de laveste billetpriser til 10 europæiske storbyer fra CPH er i uge 12/2013 på 851 kroner. I 2010 var gennemsnitsprisen på 668 kroner. Billetpriserne indenfor Europa er steget med næsten 30% i løbet af blot tre år.
Ser man på flybilletpriserne til de oversøiske destinationer er billedet lidt anderledes. Her er priserne faldet siden 2009 og nåede det foreløbigt laveste niveau i 2012. Københavns Lufthavns evne til at tiltrække nye interkontinentale ruter har sikret billigere flybilletter. Det er især ruterne til Doha og Dubai, der har givet nye muligheder for at rejse billigt til destinationer i Asien og Australien/New Zealand. Prisfaldet er med udgangspunkt i rejseuge 12 på omkring 5% over tre år, men nåede på et tidspunkt 15%. Det viser 48. udgave af Dansk Flyprisindex, der udgives af Travelmarket.dk.