Hotelrobotter, digitale personlige shoppere og interaktive golfbaner er blandt nyhederne fra underholdningsmetropolen, der til juni får sæsonrute med KLM fra Amsterdam.
Las Vegas er en af USA’s mest besøgte destinationer. De seneste tal fra byens officielle turistorganisation, LVCVA, siger 42 millioner årlige besøgende, hvor af seks millioner kom fra udlandet.
De boede typisk på nogle af Las Vegas’ 150.000 hotelværelser. Og hoteller og attraktioner i Las Vegas har blandt andet fokus på at tilbyde hjælp via ny teknologi.
Via sit PR-bureau i Danmark, Related, har The Las Vegas Convention and Visitors Authority (LVCVA), sendt nyheder om hvordan moderne teknologi kan assistere turisterne i Las Vegas.
I shopping-området Miracle Mile Shops, der er en del af Planet Hollywood Resort & Casino, kan besøgende få serveret cocktails af verdens første robotbartender: The Tipsy Robot. Robotten kan mikse og ryste cocktails, mens den danser.
Foruden The Tipsy Robot har Miracle Miles Shops også fået en anden ny “medarbejder”: en personlig shopper, Jules, der med kunstig intelligens kan føre samtaler med gæsterne over Facebook Messenger. Jules kan døgnet rundt svare på gæsternes spørgsmål om alt fra butikker, restauranter og shows til i hvilken af centrets 200 butikker, de kan købe en bestemt vare.
Robot kommer med morgenkaffen
Hvis gæster på Vdara Hotel & Spa i Las Vegas har glemt tandbørsten eller barber-kittet, kan de nu endnu nemmere og hurtigere få det leveret på hotelværelset.
Hotellet har nemlig to robot-butlere, Fetch og Jett. De kan også levere morgenkaffe eller snacks fra hotellets cafe. Gæsterne bestiller det ønskede hos receptionen som “pakker” robotten og indkoder værelsesnummeret.
Fetch og Jett kan selv bevæge sig gennem gangene – og styre udenom gæster – samt tage elevatoren for at nå frem til det rette værelse. Det tager typisk fem minutter for robotterne at nå frem med en bestilling.
På hovedgaden i Las Vegas, den berømte The Strip, kan der nu spilles virtuel golf. Topgolf Las Vegas på knap 10.000 kvadratmeter er et fire etager højt underholdningsunivers.
Her kan der spilles golf på grønne, interaktive golfbaner, der med hjælp fra RFID-teknologi kan måle boldens afstand og nøjagtighed og på den baggrund tildele spillerne point.
Bor gæsten på et af de ti resorts i Caesars Entertainment, kan man døgnet rundt sende beskeder til hotellets nye virtuelle concierge, Ivy, der kan hjælpe gæsterne med for eksempel at booke restauranter, købe billetter til forestillinger, bestille spa-behandlinger eller rengøring.
Resortet The Cosmopolitan har ligeledes fået en digital assistent til gæsterne. ”Rose” kan, ifølge pressemeddelelsen, svare på omkring 80 procent af alle de spørgsmål, gæsterne skriver til den per SMS, og kan blandt andet hjælpe med guidede kunst-ture på resort-området, levere bestillinger til værelser, foreslå restauranter og meget mere. ”Rose” kan assistere med checkout af gæster.
Foretrækker gæsten selv at håndtere sine bookinger, har The Cosmopolitan netop installeret en tablet i alle de 3033 værelser, hvorpå gæsterne selv kan booke bord i restauranterne, vælge spabehandlinger, købe billetter til forestillinger og bestille roomservice.
KLM åbner sæsonrute til Las Vegas
Fra 6. juni begynder KLM at flyve direkte fra Amsterdam til Las Vegas med to ugentlige afgange – fra 1. juli bliver der tre om ugen. Sæsonruten flyver frem til 26. oktober med en Boeing 787-9 Dreamliner med plads til 294 passagerer.
Las Vegas bliver KLM’s 18. nordatlantiske destination med direkte fly. KLM lander i Las Vegas’ international lufthavn, McCarran, der har næsten 50 millioner passagerer om året.
6 millioner udenlandske gæster
Tallene for sidste år er ikke klar, men ifølge byens officielle turistorganisation, Las Vegas Convention and Visitors Authority (LVCVA), havde byen i delstaten Nevada i 2017 i alt 42,2 millioner besøgende, heraf kom 17 procent fra udlandet og ud af de 42,2 millioner var 6,6 millioner i Las Vegas til konferencer med mere.
I alt har Las Vegas over 150.000 hotelværelser – til sammenligning har København under 25.000.
I gennemsnit har Las Vegas’ hoteller en belægningsgrad på 88,7 procent – flest i weekender, 94,5 procent. Et hotelværelse i Las Vegas koster i snit cirka 1.000 kroner.
Gambling-industrien driver navnlig Las Vegas – de nyeste tal siger at der årligt bliver spillet for cirka 67 milliarder kroner, heraf var de 43 milliarder på kasinoerne omkring hovedstrøget, det berømte The Strip. Spillerne bruger i snit over 3.600 kroner under deres ophold i byen.
Relaterede artikler:
Branson vil også være hotelkonge