Lavbudget rederi til Malmø

Driftsselskabet bag havnene i København og Malmø – Copenhagen Malmö Port (CMP) – har siden CMP’s skabelse i 2001 prøvet at tiltrække krydstogtskibe til Malmø. Hidtil uden stor succes.

 

Men nu har det spanske krydstogtrederi Pullmantur Cruises bidt på og dets skib Empress får næste år ti sejladser i Østersøen med start og slut i Malmø. Rederiet ejes af Royal Caribbean Cruise Lines, verdens næststørste krydstogtrederi.

 

”Pullmantur er lavbudget og har nok fået et tilbud om nærmest gratis kajplads,” siger krydstogtekspert til takeoff.dk

 

Pullmantur flytter dermed sine krydstogtanløb fra København til Malmø, hvilket vil give øget kapacitet i Københavns Havn, der er meget populær blandt krydstogtrederierne.

 

Ifølge CMP giver aftalen med Pullmantur 35.000 krydstogtgæster til Malmø.

 

”Det er glædeligt, at aftalen er faldet på plads. Der ligger stort arbejde bag dette fra mange sider for at få logistikken til at hænge sammen. Nu ser vi frem til at tage imod de spanske krydstogtpassagerer, og håber samtidig vi kan løfte både vores egen organisation, Malmø som turistby og Malmøs lufthavn,” siger Johan Röstin, adm. direktør for CMP.

 

I forbindelse med hvert af skibets anløb vil omkring 1.800 spanske krydstogtpassagerer ankomme til Frihamnen i Malmø via Malmö Airport med især Pullmanturs tre Boeing 747 med hver 500 passagerer.

 

Lige så mange turister afslutter deres krydstogt og flyver hjem til Madrid og Barcelona med Pullmanturs flyvninger. Aftalen med Pullmantur gælder frem til 2015.

 

Pullmantur er Spaniens førende krydstogtselskab og har over 40 års erfaring inden for turisterhvervet. En million passagerer rejser hvert år med Pullmanturs seks krydstogtskibe, oplyser CMP.

 

Skibet, Empress, vejer 48.500 ton, er 211 meter langt har plads til over 1.800 passagerer og 685 besætningsmedlemmer.

 

Empress debuterede i 1990 for Royal Caribbean International som Nordic Empress, men blev i 2004 omdøbt til Empress of the Seas. I 2008 forlod Empress RCCL’s flåde og begyndte samme år at sejle for datterselskabet, Pullmantur Cruises.

Skrevet af redaktionen