Lavprisselskaber tiltrækker ikke erhvervsrejsende

Per Markussen.

Per Markussen.

ERHVERVSREJSEBUREAUER: Easyjet har netop lavet ny europæisk aftale med det globale erhvervsrejsebureau BCD Travel. Men BCD’s danske direktør siger, at forretningsrejsende sjældent kan bruge såkaldte lavprisselskaber som Easyjet og Norwegian.

”Vores firmakunder kan sjældent bruge Easyjet; vi har i en årrække håndteret Easyjet. Men i Danmark kan Easyjet ikke bruges til meget, det udgør meget lille del af vores omsætning – bl.a. fordi deres produkt ud af København er begrænset; erhvervskunder har brug for hyppige afgange, så de har fleksibilitet,” siger Per Markussen, direktør for BCD i Danmark og nordisk chef for erhvervsrejsebureauets kommercielle aktiviteter, til standby.dk

I går meddelte Easyjet, at den nye aftale med BCD gør ruterne tilgængelige for BCD’s forretningsrejsen

de.

”Det kan godt være, at Easyjet kalder sig lavprisselskab, men SAS og andre store full-service selskaber har lignende produkter og en gennemsigtig pris, mens man hos de såkaldte lavprisselskaber som Easyjet og Norwegian skal tilkøbe en masse. Så længe de ”gamle” flyselskaber leverer frekvente afgange og gode priser, vil de være at foretrække,” siger Per Markussen.

Firmakunder hos erhvervsrejsebureauerne foretrækker at se den fulde pris, det er tilfældet hos ”full-service” selskaber som British Airways, Lufthansa, SAS osv., mens lavservice-selskaberne ofte kræver tillæg oven i den ordinære pris. Det kan være for sædevalg, bagage og i princippet blomster til kaptajnens syge moster…

”Dermed udhules besparelser ved at flyve med lavprisselskaber,” siger Per Markussen.

Sidste år lancerede Easyjet Inclusive Fare-billetten til forretningsrejsende og rejsearrangører. Easyjet havde sidste år 61 mio. passagerer, hvoraf 10 mio., ifølge Easyjet, var forretningsrejsende. Easyjet har 12 ruter fra Københavns Lufthavn, hvor det er 3. største flyselskab – de over 200 fly betjener over 600 ruter mellem 130 lufthavne i over 30 europæiske lande.