Ledighed blandt luftfartspersonale

Mens passagerer kan se frem til priskrig på Sterlings gamle ruter, har de cirka 1.250 fyrede danskere ikke meget at juble over. En rundringning foretaget af Berlingske Business viser, at kun 700-800 stillinger vil blive genskabt, som resultat af nye indtog og opgraderinger på Sterlings gamle ruter.

 

»Det hænger nok sammen med, at mange flyselskaber har operationelt overskud i forvejen. For nogle år siden var der meget fokus på, at man skulle udnytte flyene mest muligt. Siden er billetpriserne steget i takt med oliepriserne, så man er blevet nødt til at lukke nogle afgange. Derfor har der været fly og mandskab i overskud til at sætte ind på Sterlings gamle ruter,« fortæller Bjarne Rasmussen, der er salgs- og marketingsdirektør i Cimber Air.

 

Cimber Air vil udvide sine allerede eksisterende ruter København-Billund og København-Aalborg fra den 24. november uden at ansætte nye. Til marts har de planlagt at indsætte et ekstra fly og ansætte ti nye medarbejdere for at få flere afgange fra Billund til London og Oslo. SAS, der både starter på nye ruter og opgraderer på andre, klarer det ved at rykke om på kapaciteterne, skriver Berlingske Business.

??

De store nye aktører Norwegian og Transavia har begge planer om at starte baser i København med omkring 300 ansatte. Deres hovedkontorer vil stadig ikke være i Danmark.

 

»De selskaber, der er gået ind på Sterlings gamle ruter, har allerede organisationen på plads. Vi skal ikke ansætte folk til at klare billetter og administration, men bare personale til at producere i luften,« fortæller Kristian Tvergaard, der er assisterende direktør i Sun-air og vil ansætte 20 nye på ruter fra Billund til London og Paris.

 

Cateringfirmaet Gate Gourmet og handlingfirmaet Novia har begge mærket stigende efterspørgsel fra nye aktører på Sterlings gamle ruter. Gate Gourmet gætter på, at de skal ansætte 40 personer for at servicere Norwegian. Novia estimerer 60 nye ansættelser til Norwegians nye ruter og muligvis 25 ekstra, hvis de får kontrakt med Transavia.

Skrevet af Hanne Aaen Lassen