Lufthansa Group lander ny aftale med det globale reservationssystem Amadeus om at få vist NDC-indhold fra seks af Lufthansas flyselskaber. Dermed har Amadeus NDC-udbud fra 20 flyselskaber.
Via IATA’s (International Air Transport Association) New Distribution Capability (NDC) ønsker stadig flere IATA-flyselskaber, at der bookes flybilletter direkte hos dem – fremfor i reservationssystemerne, GDS’erne, som Amadeus, Galileo, Sabre og Worldspan, som flyselskaberne synes de betaler for høje afgifter til. Flyselskaberne tilbyder ofte pris og betingelser i sine egne NDC-løsninger, der ikke nødvendigvis er til rådighed via GDS’erne.
Men der indgås stadig flere distributionsaftaler mellem de store GDS’er og flyselskaber om, at reservationssystemerne også kan vise flyselskabernes NDC-indhold.
Senest er det tilfældet for Lufthansa-gruppen, der nu har udvidet sin NDC-aftale med Amadeus, det største distributionssystem for rejsebureauer i blandt andet Skandinavien.
Fra årets sidste kvartal begynder de første udvidede NDC-muligheder fra Lufthansa Group at blive vist hos Amadeus “på udvalgte markeder,” senere følger flere, oplyses det.
Bred aftale
I en pressemeddelelse skriver Lufthansa Group, at den nye NDC-aftale med Amadeus, udover selve Lufthansa, også dækker datterselskaber som Air Dolomiti, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Eurowings og Swiss.
Dermed kan Amadeus vise NDC-indhold fra over 20 flyselskaber, blandt andet Air France-KLM, British Airways, American Airlines, United Airlines, Singapore Airlines og Emirates.
”Lufthansa Group indgår denne udvidede aftale med Amadeus for yderligere at forbedre udbuddet til gavn for vores passagerer og samarbejdspartnere,” hedder det.
Den udvidede aftale mellem Lufthansa-selskaberne og Amadeus vil blandt andet tilbyde øget support efter bookinger, bedre søgefunktioner og vise et større udbud af muligheder. Aftalen med det øgede indhold vil blandt andet kunne ses af brugere af Amadeus Selling Platform Connect, Amadeus Travel API og Cytric Travel & Expense, oplyser Lufthansa.
”Vores nye aftale med Lufthansa vil gøre det muligt for Amadeus-tilknyttede rejsebureauer bedre at kunne servicere sine kunder med endnu flere relevante oplysninger,” siger Decius Valmorbida, direktør for travel-division hos Amadeus, og tilføjer: ”Aftalen kommer på et tidspunkt, hvor NDC udvikler sig hurtigt, derfor er aftaler som disse vigtige for fortsat vækst i vores del af rejsebranchen.”
Relaterede artikler:
Rejsebranchen har ”mange leverandørproblemer”