Når de nye håndbagagescannere er på plads i lufthavne, skulle indholdet i håndbagagen i princippet kunne blive i passagerens håndbagage. Arkivpressefoto fra Edinburgh Airport.

Lufthavne skal bruge gamle regler om håndbagage

Britiske lufthavne skal have mere avancerede scannere, så passagerer ikke behøver bekymre sig om væsker i håndbagage. Men fordi flere lufthavne endnu ikke er klar, er ibrugtagningen udskudt.

Seks britiske lufthavne – Aberdeen, Leeds Bradford, London City, Newcastle, Southend og Teesside – havde opfyldt kravet om at få de mere avancerede scannere, Next Generation Security Checkpoints (NGSC), i deres sikkerhedskontroller. Således har for eksempel London City Airport benyttet de nye regler, de nye scannere muliggør i næsten halvandet år.

Men lufthavnene må nu midlertidigt rulle de nye regler tilbage – fordi reglerne skal være ens i de britiske lufthavne.

De britiske luftfartsmyndigheder – Civil Aviation Authority – havde oprindeligt krævet, at de nye avancerede CT-scannere var klar i 2002, men deadline blev siden rykket til 1. juni i år. Men trods den ekstra tidsfrist, er en række britiske lufthavne endnu ikke på plads. Derfor kan lufthavnene nu søge om igen at få deadline udskudt, denne gang til juni næste år. Men Civil Aviation Authority truer med bøder til lufthavne der fortsat ikke overholder deadline.

Reglerne skal som nævnt være ens i de britiske lufthavne. Derfor har de seks lufthavne, der havde fået de nye scannere og dermed de nye regler, fået at vide, at de må genindføre kravet om, at passagererne fortsat kun må have 100 milliliter flydende væsker – cremer, shampoo og så videre – i deres håndbagage. Det skriver BBC.

Ikke noget nyt trusselsbillede
Det engelske transportministerium understreger, at genindførslen af 100 ML-kravet skyldes, at nogle lufthavne endnu ikke er klar med de nye CT-scannere, ikke noget nys trusselsbillede. Store engelske lufthavne som London Gatwick, Heathrow og Manchester, har stadig 100 ML-restriktionen, fordi de endnu ikke er klar med de nye scannere.

De nye avancerede scannere er større og tungere end de ældre versioner, de skal afløse. Derfor skal der i visse tilfælde ”ommøbleres” i lufthavnenes sikkerhedskontroller, nogle lufthavne skal have forstærket gulvet under de nye scannere, skriver BBC.

Den nye generation af scannere bruger CT X-ray teknologi, der blandt andet leverer 3D-billeder af indholdet i håndbagagen. Dermed kan indholdet i håndbagagen i princippet blive i for eksempel håndtasten eller kabinekufferten – beholdere med op til to liter flydende indhold vil være tilladt med de nye scannere, skriver i hvert fald BBC.

Den nye generation af lufthavnenes CX-sikkerhedsscannere bruger en teknologi, der nogenlunde svarer til den tilsvarende scanner-teknologi på hospitaler.

 

Relaterede artikler:

Første britiske lufthavn dropper væskeregel

Frankfurt Airport tester ny sikkerhedsscanner

Billund Lufthavn donerer konfiskerede ting til velgørenhed