Luftig togfond contra indenrigsfly

Pia Olsen Dyhr.

Pia Olsen Dyhr.

TIRSDAGSKLUMME: Hvis og hvis kunne Transportministeriet have skrevet, men nu fastslår man skråsikkert, hvordan det vil gå i 2030 når timemodellen efter planerne skal  være i kraft. Det er simpelthen luftsteg og smukke forhåbninger.

Af Ejvind Olesen          

Man kan blive helt stakåndet af at læse om, hvordan Transportministeriet i ministeriel begejstring skriver om sine egne beregninger for fremtidens trafik mellem landsdelene i 2030 – om 17 år!

Det er luftsteg med indbyggede forventninger med økonomi, energi og ekstra skatter og afgifter, som intet menneske på jorden ved om overhovedet holder. Det er samtidig en gave til SF, som gerne ser flest mulige fly for altid på jorden.

Som Margrete Auken en gang sagde til mig på en flyvning til Bruxelles ”hvis jeg kunne, cyklede jeg gerne i stedet for at flyve”. Det var også SF som barslede med forslag til en regering om at indføre to gange 75 kr. på en indenrigsflyvning, som det tog mange år at komme af med igen.

Nu er det så partifællen, transportminister Pia Olsen Dyhr, hvis ministerium ruller frem med, at det sandsynligvis vil koste ca. 550.000 indenrigspassagerer til den tid.

Med adresse til de fem jyske lufthavne, som vil lide slemt, hvis det skulle blive tilfældet. Det bliver det heller ikke.

Det er altid en kombination af priser og præcision samt hastighed, der vil være afgørende. Hvis toget er bedst og billigst vinder den. Hvis flyet er bedst og billigst vinder den.

Hvis bilisterne ikke skal sidde fast over Vejle Broen har den trafik altid, siden Storebæltsbroen, haft de bedste vilkår til Aarhus, når der er mere end en enkelt person i bilen.

Billund Lufthavn er ikke nær så berørt af togtrafik, god eller dårlig, som Aarhus – og måske også som Aalborg. På grund af den lange afstand er det sandsynligt, at flyene vil vinde. Husk lige på, at SF-ministeren ikke har nogen planer om at nedsætte billetpriserne med de forskellige nye togtyper – nok tværtimod.

Energipriserne i fremtiden kan blive en afgørende fordel for togene, selv om de nye tog måtte bruge mere brændstof end supermoderne fly, eksempelvis turboprop. Fordi DSB fortsat vil kræve stort statstilskud, hvad enten der skal betales det ene eller det andet for energien, og derfor altid kan sløre øgede energiudgifter.

Dybest set kunne SF jo fordoble ønsket om en ny flyafgift, denne gang på 300 kr. på en indenrigsbillet. Hvis partiet vel at mærke har en afgørende indflydelse på en regering.

Det gælder vist om at skynde sig de næste to år – derefter kunne muligheden være tabt for altid – inklusive en vingeskudt togfond.