TORSDAGSKLUMME: Det er rart med en erhvervsminister, som interesserer sig for turisme. Det er vi ikke vant til. Men der må gerne være lidt kød på de ben, der bliver lagt frem, og dem skal man lede længe efter i ny strategiplan.
Af Ejvind Olesen
Ikke siden Ole Sohn har vi haft en erhvervsminister, som tog turismen alvorligt. En kort overgang tydede det også på, at Henrik Sass Larsen (S) var på samme spor, men hans ministertid varede kort. Nu er det så Troels Lund Poulsen (V), som i et stort planlagt pressemøde i Legoland fremlægger regeringens visioner og mål frem til 2025. Så langt så godt. Rigtig godt. Men når vi kommer til indholdet i pakken er det et kæmpepust i øret.
Ministeren sagde bl.a.: ”Det går godt for dansk turisme, men vi taber markedsandele til vore konkurrenter. Derfor styrker vi indsatsen, så vi kan trække flere turister, der bruger flere penge og er mere tilfredse med at gæste Danmark.”
Smukt og ønsketænkning. Det er i hvert fald ikke staten, der styrker indsatsen, når man samtidig skærer ned i VisitDenmarks økonomiske pulje fra Erhvervsministeriet.
Markedsføringen skal øges og målrettes mere. Det vil sikkert sige mere Sverige, Norge og Tyskland og mindre Brasilien, som ved OL for nylig.
Regeringen agter ikke at gøre noget ved den kendsgerning, at vi er et dyrt land at besøge. Vi har en moms på hoteller og restauranter, som ingen andre. Branchen har større energiafgifter end andre. Og et besværligt bureaukrati, når man skal ansætte ledige. Vore taxaer er nogle af de dyreste i Europa.
Og hvem er det, der skal være mere tilfreds? Sikkert nok et hip til de mange unge i servicebranchen. Og det er påkrævet. Send dem for eksempel på smilekursus. Og fri dem for at sige ”Ha en go dag”, hvis de ikke mener det.
En mere koordineret marketing. Kunne man tænke sig en samlet annonce på print eller web for Tivoli, Bakken, Legoland og Fårup Sommerland? Næppe. Det er sådan noget, der er brug for. Regionerne kæmper for deres eget. Wonderful Copenhagen kæmper for København. Vil de nogensinde gøre det sammen, med mindre det sker for Statens penge? Næppe.
Og så den med flyselskaberne og bedre adgang til danske indenrigsfly. Det er der fornuft i. Turistfly to gange dagligt mellem København og Odense, så amerikanere og asiater kan få nogle timer i H.C. Andersens by, som betyder så meget for dem at se.
Lær af Brasilien (et kæmpeland på størrelse med Europa) som havde/har Brazil Airpass. Billig rundrejsebillet, men kun for passagerer med udenlandsk pas. For ikke at underminere det lokale trafik set up.
Selvfølgelig jubler sommerhusbranchen med udsigt til tusinder af nye sommerhuse ved danske kyster, men se om de nogensinde kommer. Bortset fra tre-fire uger i skoleferien (også den tyske) er der masser af ledig plads i dem, vi allerede har. Og nogen af dem trænger fortsat til en ordentlig kur for at leve op til det, det koster at leje dem.
Naturligvis er lavprisselskaberne i flytrafikken godt tilfreds. De har også power til at øge antallet af turister. Tænk bare, hvordan det væltede ind med englændere, da Ryanair en overgang kastede sin kærlighed på Esbjerg. Og hvordan de nu kommer til København med Ryanair og Easyjet – samt med SAS naturligvis.
Måske skulle man tragte en lille smule højere. Gå sammen om at markedsføre Skandinavien i et samarbejde med SAS på oversøiske ruter. Det har der været tilløb til flere gange. Så må vi leve med, at Norwegian bliver sure.
17 mio. flere overnatninger i 2025 er målsætningen. Fata Morgana? Her rækker den gode vilje i hvert fald ikke alene.