Møder for milliarder

Der er noget for enhver smag og lidt til på Eventdagen 13. oktober i København. Her kommer flere hundrede firmaindkøbere af arrangementer og møder, samlet betegnet ”events,” og hører nyt fra de op mod 100 udbydere, der udstiller denne dag.

 

Eventdagen holdes i år på et af hovedstadens nye bud på et messe- og konferencecenter, Lokomotivværkstedet på Kalvebod Brygge, hvor DSB tidligere skruede på sit rullende materiel.

 

”Begrebet events opfattes på mange måder. Nogle kalder firmafesten en event, mens de egentlige eventbureauer fokuserer på netop events som ”oplevelsesbaseret kommunikation.” Og de, der formår at kommunikere via oplevelser, vil efter min erfaring også formå at røre og begejstre deltagerne på en helt anden måde end ved et traditionelt mødearrangement. Derfor har events så stort potentiale – og derfor ønsker vi at gøre opmærksom på de mange muligheder i events.”

 

Det siger Christian Guldager, der siden 1972 har drevet firmaet Kursuslex, der bl.a. arbejder med mødeplanlæggere. Kursuslex arrangerer i år for anden gang Eventdagen.

 

”Vi har arbejdet med møder og mødeplanlægning i mange år. Events er også en måde at kommunikere på, og når events bruges rigtigt, er det en af verdens stærkeste kommunikationsformer,” siger Christian Guldager.

 

Eventdagens byder bl.a. på idéer og råd til praktisk gennemførelse af events, inspiration til hvordan events kan give arrangøren et bedre image samt opskriften på events i udlandet.

 

Dagen byder også på en række foredrag om relaterede emner – samt underholdning.

 

Blandt de 80 tilmeldte udstillere er: Bernstorff Slot, Comwell-kæden, Dansk Design Center, DFDS Seaways, DGI-byen, Nationalmuseet og fra hinsidan også Malmø Convention Bureau.

 

Skrevet af redaktion

Møder for milliarder

Finanskrisen fik i 2009 CWT’s private og offentlige danske virksomhedskunder til at beskære antallet af eksterne møder i Danmark knap 20 %. Men i 2010 steg salget igen og udviklingen fortsætter i 2011. 

 

Det sælges især møder på konferencesteder med spændende faciliteter og konferencepakker, herunder adgang til adspredelse i pauserne, f.eks. spil, leg og motion. Møder er i denne sammenhæng gruppearrangementer med 10-50 deltagere.

 

Standardforplejning som rundstykker med rullepølse og buffetfrokost er ikke i høj kurs. Nu går virksomhederne efter sund, velsmagende og økologisk mad, som holder energiniveauet oppe og giver en gastronomisk oplevelse.

 

Beløbet, som virksomhederne bruger pr. deltager på møder, er som i 2008: i snit ca. 1.700 kr. pr. deltager på møder af en til to dages varighed.

 

Også antallet af møder, der holdes uden for landets grænser, vokser igen markant, siger CWT.
I dag bruger virksomhederne i snit 6.200 kr. pr. deltager, når de holder møder i udlandet.

 

CWT vurderer, at danske virksomheder i snit bruger 35-60 % af deres samlede rejsebudget på møder og events i Danmark og udlandet. Det svarer til mellem 2 og 3,3 mia. kr. hvert år.

 

CWT har i Danmark Business Travel Centre i København og Århus med over 200 medarbejdere, der betjener offentlige og private virksomheder.

 

Skrevet af redaktionen