Mallorca og Nice var SAS hit i sommer

Global salgsdirektør Elisabeth Milton Hemmingsen. Foto: Bjarne Lüthcke.

Global salgsdirektør Elisabeth Milton Hemmingsen. Foto: Bjarne Lüthcke.

LUFTFART: En fremgang på 46 procent af EuroBonus kunder kommer blandt andet fra nye muligheder i Norge, men også fordi tilbuddene til de mange loyale kunder har gjort sin virkning på de nye fritidsruter.

Det var en flot dag for SAS forleden. Med et kvartalsregnskab isprængt nogle passagertal, som ikke kunne undgå at imponere. Vel skal man ikke tabe sig i procenter, men når man ved, hvor mange EuroBonus kunder SAS har til daglig og så får at vide, at tallet i de to sommermåneder er steget med 46 procent, da er det imponerende.

Det er der primært to grunde til ifølge global salgsdirektør Elisabeth Milton. Den ene, at også nordmændene nu har fået lov at bruge EuroBonus og har gjort det flittigt. Den anden en mere iderig markedsføring i den store kundebase med de mange muligheder, som 32 nye ruter i sommer har givet.

”Vores satsning på leisure (fritidsmarkedet), har været meget positiv. På 32 nye ruter har vi øget indtægterne med 5,6 procent. Vi har udnyttet flyene maksimalt i sommer, og kundernes tilfredshed har været udtalt over for de mange muligheder,” siger Elisabeth Milton til standby.dk.

Der må vel være nogen, som klarerer sig bedre end andre blandt de mange sommerruter?

”Ja, naturligvis, men af hensyn til konkurrencen kommenterer jeg ikke i detaljer. Skal jeg nævne nogen helt i top må det blive Palma Mallorca og Nice.”

I lancerede også en større sommerkampagne med priser som udfordring til Norwegian og andre konkurrenter. Hvordan er status med den på det danske marked?

”Den gav en meget høj aktivitet på nettet. Mere specifikt var det på dansk indenrigstrafik København-Aalborg. På interskandinaviske ruter fra København til Arlanda. På europæiske ruter fra København igen ruten til London Heathrow. Og på oversøiske ruter København til New York, hvor vi på visse dage har to daglige afgange.”

Nu har både koncernchef Rickard Gustafson og koncerndirektør Flemming Jensen i medierne været ude med budskabet om, at de ikke frygter Norwegian på langruterne. Gør du det, som ansvarlig for salget?

”Vi har været på det oversøiske marked i over 60 år og har en stærk markedsposition. Set i antal tilbyder vi 104 fly om ugen på USA mod Norwegians 15 afgange. Vi har i sommer øget kapaciteten med 27 procent, og kabinebelægningen har ligget på omkring 90 procent. Så behøver jeg vel ikke flere kommentarer om det, og om hvad jeg tror på.”