Man kan ikke elske både Brøndby og FCK

Det kan godt være, at FCK i aften bliver danske mestre igen, igen i fodbold. Det er til gengæld helt sikkert, at Brøndby ikke bliver det. Begge klubber har stærke fan-grupper, som i hvert fald ikke kunne drømme om at arbejde sammen. Hader man den ene, elsker man den anden.

Så slemt er det ikke med SAS og Flybe, som i øvrigt er et glimrende flyselskab. Men når Flybe i går indgik en super stor aftale med Finnair, kan SAS i sagens natur ikke også indgå èn om danske indenrigsruter og ledige svenske ruter.

Flybe Nordic påberåber sig ganske vist, at man er britisk ejet og kun en andel Finnair. Nægtes kan det naturligvis ikke, at den store aftale med Finnair går ud på at gafle så meget trafik til sig som muligt fra store Sverige over til finnerne. Ligesom Blue 1 trækker den anden vej, som SAS ejet, bl. a. til København.

Derfor vil det være dybt ulogisk, hvis ikke SAS allerede nu har droppet enhver form for tanke om at samarbejde med Flybe på danske indenrigsruter. Efter Skyways konkurs peger mulighederne oplagt på Danish Air Transport eller det nye Cimber A/S.

SAS er imidlertid kun interesseret i en codeshare aftale. Ikke noget med at dele ansvar og økonomi. Måske kunne det være en god forretning, men så lurer pilotkonflikter i kulissen. Er I ved at føre et lavprisselskab ind ad bagdøren?

Når det gik så hurtigt og smertefrit med den første del af aftalen med Cimber, er det fordi der allerede er 34 SAS-piloter beskæftiget med de fire CRJ- fly på europæiske ruter.

Men det haster med en løsning. I aften slutter sæsonen for Brøndby og FCK. Hvornår begynder en ny på danske indenrigsruter?

Skrevet af Ejvind Olesen