Sidste måned blev koncernchefen for statslige, tabsgivende og ofte forsinkede Deutsche Bahn de seneste otte år fyret. Nu er afløseren klar: DB’s økonomidirektør, italienske Evelyn Palla.
Deutsche Bahn, der under andre firmanavne kan føre sin historie mere end 100 år tilbage (til årene efter Første Verdenskrig), får for første gang en kvinde som koncernchef (på tysk: Vorstandsvorsitzende)
Det er 52-årige Evelyn Palla, født i den norditalienske region Sydtyrol (Trentino-Alto Adige) – hun har været hos Deutsche Bahn siden 2019, hvor hun startede som økonomidirektør.
Evelyn Palla tiltræder officielt sin nye stilling på kæmpekoncernens hovedkvarter i Berlin den 1. oktober. Her afløser hun DB’s koncernchef siden 2017, Richard Lutz, som den tyske transportminister fyrede sidste måned.
Richard Lutz skal nok klare sig; han får en aftrædelsessum på 2,8 millioner euro, omkring 21 millioner kroner – sidste år tjente han 1,4 millioner euro – plus bonus på cirka 700.000 euro, skrev tyske medier sidste måned.
Milliardunderskud – i euro
Omvendt skidt går det for DB med at tjene penge, hvilket Evelyn Palla skal gøre noget ved.
Deutsche Bahn Group fik sidste år et underskud på 1,8 milliarder euro, cirka 13,5 milliarder kroner, altså over én milliard kroner i tab i snit hver måned. Alene i første halvår af i år blev underskuddet 760 millioner euro – og prestigeområdet, fjerntogene, kørte forsat med store forsinkelser.
Næsten to ud af tre af DB’s fjerntog er forsinket ifølge køreplanen. Generelt for hele DB-netværket kører dog tæt på 90 procent af togene til tiden. Målt i antal spor-kilometer er Tyskland størst i Europa med sine over 33.500 kilometer, hvor af 62 procent er elektrificeret.
Deutsche Bahn havde ved udgangen af sidste år 231.000 medarbejdere – af disse er 21.000 beskæftiget i forbindelse med de tyske fjerntog.
Sidste år var der, ifølge de officielle tal fra DB, 1,8 milliarder togrejser i Tyskland, flest med regionaltog, mens der var 133,4 millioner rejsende med de tyske fjerntog – i snit 360.000 passagerer om dagen. Også i snit var der sidste år hver dag tæt på 22.500 togafgange i Tyskland, heraf var over 1.500 afgange med DB’s fjerntog.
Ligeledes sidste år omsatte DB-koncernen for 26,2 milliarder euro, af disse var de 5,8 milliarder indtægter fra fjerntogene. DB havde ved udgangen af sidste år over 300 lokomotiver til sine fjerntog og mere end 1.500 passagervogne.
Også i bestyrelsen
Evelyn Palla har været i DB’s bestyrelse i tre år og også været chef for DB Regio: Hér har hun formået at øge effektiviteten inden for personbefordring og styre koncernens datterselskab med betydeligt bedre punktlighed end inden for langdistancetransport. DB Regio fløjter 90 procent af sine afgange afsted til tiden, skriver blandt andet Euronews.
Evelyn Palla er uddannet inden for erhvervsadministration og har tidligere arbejdet for de østrigske statsbaner (ÖBB) – i 2019 kom hun til DB som økonomidirektør.
Hun har faktisk også bestået uddannelsen som lokomotivfører for bedre at forstå sine kollegers arbejde. Dette, sagde hun, hjalp hende med bedre at forstå udfordringerne i dette job. Palla vil, skriver tyske medier, få brug for denne erfaring: Hun skal sikre omstruktureringen af DB og sikre, at langdistancetog endelig kører til tiden, trods det milliardstore økonomiske underskud.
Relaterede artikler:
Fyrer Deutsche Bahns koncernchef
Tysklands travleste togstrækning lukket i ni måneder
Dansk rejsebureau begejstret for ny international direkte togrute

STANDBY.DK Nyt om rejser


