Ultimate Family Townhouse-suiten på Icon of the Seas har 167 kvadratmeter fordelt på tre etager og med blandt andet soveplads til otte. Illustration: Royal Caribbean International.

Mange booker krydstogtsuite til 500.000 kr. om ugen

Når Royal Caribbean International næste år sætter Icon of the Seas i drift som verdens største krydstogtskib, har Icon en særlig Family-suite. Halvdelen af opholdene er allerede solgt.

Ultimate Family Townhouse-suiten på Icon of the Seas har 167 kvadratmeter fordelt på tre etager og med blandt andet soveplads til otte.

Men selv om suiten i snit koster 75.000 dollars om ugen – knap 525.000 kroner – har det ikke skræmt kunderne. Foreløbig har rederiet booket 55 procent af ugerne i suiten næste år på Icon, der kun skal sejle i Caribien med Miami som hjemmehavn.

Michael Bayley, koncernchef for Royal Caribbean International under Royal Caribbean Group, siger at krydstogter med Icon sælger rigtig godt.

”Der er kun én Ultimate Family Townhouse-suite på Icon, de tre etager henvender sig navnlig til yngre familier og vi har allerede solgt 55 procent af opholdene i suiten til næste år til en gennemsnitspris på 75.000 om ugen,” sagde Michael Bayley i briefing med aktieanalytikere, skriver Cruise Industry News.

Supersuiten indeholder udover soveplads til otte personer blandt andet også en rutsjebane mellem de tre etager i suiten, et biograf- og karaoke-område, en stor balkon og meget mere.

Tre skibe i Icon-klassen
Royal Caribbean forventer at få nøglerne til 365 meter lange Icon senere på året, hvorefter skibet sættes i trafik på krydstogter af én uges varighed fra januar næste år.

Icon of the Seas er det første krydstogtskib i Royal Caribbean Internationals nye klasse. Icon til over syv milliarder kroner får plads til 5.600 gæster med to i hver af de 2.805 kahytter og suiter (der er 28 varianter af kahytter og suiter) – reddes der ekstra op, kan skibet huse 7.600 passagerer. Hertil kommer en besætning på 2.350.

Der er foreløbig planlagt tre skibe i Icon-klassen. Icon of the Seas forventes at få premiere i starten af 2024; herefter følger i 2025 Apex Of The Seas og i 2026 kommer Joy Of The Seas. Prisen for hvert af Icon-skibene skønnes at blive 1,1 milliarder dollars.

Udover angiveligt verdens største vandpark på et krydstogtskib, er der blandt andet 27 restauranter og spisesteder på Icon. Og Icon-klassen, der henvender sig til alt fra par, venner på ferie og børnefamilier, får i skibenes fællesområder blandt andet fem såkaldte nabolag, Neighborhoods.

Fokus på bæredygtighed
Icon Class-skibene har også fokus på bæredygtighed med avanceret brændselsteknologi ligesom skibet bruger flydende naturgasgas (LNG), der regnes for at være noget af det reneste brændstof i det maritime, oplyser Royal Caribbean.

Royal Caribbean International er det største og nok mest kendte varemærke i Royal Caribbean Group.

RCG har tre sejlende varemærker. Udover mainstream-produktet Royal Caribbean International er der det lidt finere Celebrity Cruises og så highend-rederiet Silversea Cruises. RCG ejer også 50 procent af TUI Cruises og Hapag-Lloyd Cruises.

 

Relaterede artikler:

19 nye krydstogtskibe får debut i år

Krydstogtrejsebureau håber på 50 procent vækst

Verdens største krydstogtskib klar til debut