Marriott til søs med krydstogter

The Ritz-Carlton Yacht Collection.

CRUISE: Luksusvaremærke under verdens største hotelkæde, Marriott, vil fra 2019 være klar med det første af tre mindre krydstogtskibe, der kan komme ind til mindre destinationer.

The Ritz-Carlton Hotel Company, et af Marriott-koncernens 30 varemærker, står fra slutningen af 2019 til søs med den første af tre nybyggede yachts.

Det sker under navnet The Ritz-Carlton Yacht Collection. De første reservationer kan efter det oplyste ske fra maj næste år på sejladser fra syv til ti dage.

De tre yachts får plads til 298 gæster i sine 149 kahytter – de spænder fra bl.a. to penthouse suiter, 14 Signature suiter, 12 Veranda suiter og 32 Superior suiter.

De tre Ritz-Carlton yachts får blandt meget andet en restaurant skabt af en trestjernet Michelin-kok, Spa og en Panorama Lounge – og naturligvis en lille helikopter til dette high end produkt. Rejserne kan kombineres med ophold på de op mod 100 Ritz-Carlton hoteller verden over.

De to første Ritz-Carlton yachts skal med base i Miami bl.a. sejle i Caribien, Middelhavet og Nordeuropa. Det tredje skib får base i Asien.

Ritz-Carlton skibene er så relativt små, at de f.eks. kan gå til kaj i mindre havne, hvor store krydstogtskibe ikke kan komme ind. Sidste år rejste over 400.000 af Ritz-Carltons gæster på krydstogter.

De tre yachts kan også lejes separat af f.eks. mødeplanlæggere til MICE-arrangementer.

Markedet for luksus-krydstogter, som dem, Ritz-Carlton fremover vil tilbyde, er på ”kun” ca. 15 milliarder kr. om året – luksuskrydstogtskibe har blot tre pct. af de udbudte sengepladser i markedet.

Marriott er verdens største hotelkæde

De næste tre år åbner Marriott-koncernen over 1.800 nye hoteller verden rundt med mere end 300.000 værelser. Det svarer til en hotelåbning i snit hver 14. time. I dag har kæden 1,2 mio. værelser på sine over 6.000 hoteller.

Det sagde Marriott Internationals øverste koncernchef, Arne M. Sorenson, i maj på lille pressemøde med bl.a. standby.dk i Bangkok under World Travel & Tourism Council.

Marriott blev i september sidste år verdens største hotelkoncern, da kæden overtog Starwood-gruppen med bl.a. Sheraton. Dengang havde Marriott 4.500 hoteller og Starwood 1.200. Sammenlagte Marriott og Starwood har over 30 varemærker, bl.a. AC by Mariott, Courtyard, Le Meridien, Marriott, Renaissance, Ritz Carlton, Sheraton, W Hotels og Westin.

”Det begejstrer og skræmmer mig på samme tid,” sagde Arne Sorenson efter pressemødet til standby.dk om den fortsatte store ekspansion i hotelkæden. Han tilføjede, at Marriott vil fastholde sine 30 nuværende varemærker og udelukkede ikke, at nye kan komme til.​