Mezi.com falder i hænderne på American Express

Amerikanske Mezi.com, der har danske Johnny Thorsen i ledelsesgruppen, er blevet overtaget af American Express.

Tidligere på måneden havde Danish Business Travel Association (DBTA) ved sit årsmøde i København blandt andet besøg af og indlæg fra danske Johnny Thorsen, der igennem de seneste ni måneder har været tilknyttet Mezi.com som direktør for strategi samt partnerskabsaftaler.

Temaet for DBTA’s årmøde var ”Design for fremtidens rejseprogram” og i sit indlæg fortalte Johnny Thorsen blandt andet om, hvordan man kan benytte data mere klogt.

Mezi.com regnes i hvert fald for en ledende aktør i den måde, der kommunikeres med kunderne i for eksempel rejsebranchen. Og de muligheder har mange fået øje på og interesse for. Herunder det store kreditkortselskab American Express, der netop har købt Mezi.

Johnny Thorsen, der tidligere blandt andet har været IT-direktør i erhvervsrejsebureauet HRG ligesom han har haft en ledende stilling hos Travelport samt stifter af conTgo, fortsætter i Mezi efter salget til American Express.

Amex klar med AskAmex
American Express har købt Mezi på baggrund af et succesfuldt pilotprojekt for kreditkortselskabet. Med købet er Mezi blevet et 100 procent ejet datterselskab af American Express, der dog oplyser, at Mezi fortsat vil agere i markedet som et selvstændigt selskab med egen ledelse, herunder de to grundlæggere af Mezi, tvillingbrødrene Swapnil og Snehal Shinde. De fortsætter i deres hidtidige roller som administrerende direktør og teknologidirektør.

Men Mezi får også opgaver for American Express, blandt andet med at implementere nyskabelsen AskAmex, som Mezi-firmaet skal opgradere og gøre endnu bredere.

AskAmex har features som regnes unikke for American Express, herunder adgang til Amex’s Fine Hotels & Resorts. Men der kommer meget mere, tilføjes det.

 

Relaterede artikler:

DBTA kiggede ind i fremtiden

2018 bliver et skelsættende år for rejseindustrien

DBTA og COTRA styrker samarbejdet

x

Læs Også

Firmarejsende utrygge ved data-sikkerhed

2 ud af 3 er bekymret for data-sikkerhed når de er på forretningsrejse, siger ny undersøgelse fra erhvervsrejsebureauet CWT.

Amadeus udvider i hotelbranchen

Reservationssystemet Amadeus vil bruge 9,2 milliarder kroner på at forstærke sig på hotelområdet med køb af teknologivirksomheden TravelClick.

Distributionssystem styrker sit NDC-team

Sabre – et af de 3 globale GDS-systemer – tanker også markante samarbejdspartnere for at stå stærkere i forbindelse med IATA’s New Distribution Capability-program.

Travelport kan hjælpe med flyselskabers ekstraafgifter

Travelport med reservationssystemerne Galileo og Worldspan kan senere i år gøre det muligt for kunder blandt rejsebureauer og firmakunder at booke for eksempel Lufthansa uden at betale ekstra fee.

Norwegian øger samarbejde med Amadeus

For at tiltrække flere passagerer til sit voksende antal langruter har Norwegian fornyet sin aftale med distributionssystemet Amadeus.

Nyt analyseværktøj øger kontrol med rejseudgifter

Nyskabelsen CWT Travel Consolidator vil ifølge det globale erhvervsrejsebureau gøre livet nemmere for firmaernes travel managers.