2018 bliver et skelsættende år for rejseindustrien

DEBAT: Direktør Ole Mortensen fra rejserådgivningsvirksomheden AMM Consulting giver et bud på branchens udfordringer i 2018 samt anvisninger til, hvordan man som virksomhed kommer igennem året.

Af Ole Mortensen, administrerende direktør, AMM Consulting

Mange spåkoner har allerede forudset, at inflationen bliver lav de fleste steder i verden og dermed små stigninger i omkostningerne for de rejsende. Der forventes vækst, og derfor øger mange selskaber kapacitet, der bygges flere hoteller og investeres i lokal transport. I tidligere år er olieprisen omdrejningspunktet for vækst eller stagnation, og det gælder også i 2018. Hvis prisen fortsætter op, vil det selvfølgelig påvirke væksten negativt.

Sikkerhed for de rejsende er kommet højere op på dagsordenen. Dårligt vejr, tørke og oversvømmelser er efterhånden mere normalen, og med den øgede forurening vil det få en større og større rolle for de rejsende.

Overskrifterne i 2018 vil nok være om Kina og deres områder, Rusland og Ukraine samt ikke mindst USA og Nordkorea. Hvis der sker noget der, vil det selvfølgelig påvirke globalt. Hertil kommer religiøse, lokale eller regionale krige.

2018 bliver et skelsættende år for rejseindustrien
Når vi kommer til vores industri, vil det blive et skelsættende år og sætte gang i en lang række tilpasninger lokalt såvel som globalt. I har alle hørt om de fleste, men jeg tror, at det er den samlede effekt, der vil tvinge alle involverede til virkelig at ”disrupte” deres forretning.

Fra den 25. maj ejer vi alle vore egne data inden for EU. Det er der ikke noget nyt i, da det har vi altid gjort. Det nye er, at hvis vi ikke giver tilladelse til brug af dem, kan leverandører risikere bøder på op til 4% af omsætningen. Mange vil pege på, at det er leverandørernes ansvar og stikke hovedet i busken. Problemet er i sin enkelthed, at kunden kan lægge sag an mod den leverandør hvor rejsen er købt, og som har ansvaret for databehandling og beskyttelse.

Netop det faktum tvinger alle led til at gentænke processer og beskyttelse af de data de modtager. Hertil kommer dokumentation af processerne og mulighed for at slette data, hvis vi ønsker det. Umiddelbart virker det som ganske logisk og allerede til at være på plads, men vi har aldrig passet på og har delt data til højre og venstre inkluderet til myndigheder i lande, hvor vi ingen indflydelse har.

IATA har ændret certificeringsstruktur og gjort det nemmere for de globale spillere, åbnet for nye små spillere, men fastholdt den gamle struktur for andre. Brugen af kreditkort vil øges med de nye regler og reelt betyde øgede omkostninger.

IATA har samtidig øger kravene omkring kreditkort sikkerhed, og igen betyder det, at mellemhandlere skal ændre deres processer.

Ole Mortensen, direktør i AMM Consulting. (Privatfoto)

EU har også ændret lovgivningen for leverandørens mulighed for at opkræve forbrugerne for de omkostninger, de har via det såkaldte ”merchantfee” de betaler til kreditkortselskaberne. Samtidig har EU i 2017 krævet en sænkning af ”merchantfees” for private forbrugere. I sidste ende vil omkostningerne ende hos forbrugerne.

Sidst men ikke mindst har EU ensrettet lovgivningen omkring forbrugerbeskyttelse. Der er kommet regler om beskyttelse selv om alle rejse-elementerne ikke købes hos én leverandør og måske i flere lande. Virksomheder kan frasige beskyttelse, hvis de har bedre forsikring.

Hver for sig er disse lovmæssige tiltag nok overskuelige for de fleste, men den samlede påvirkning har eller vil tvinge helt nye strukturer hos alle spillere. Umiddelbart virker det mærkeligt, at problemerne er så store, men afhængigheden af gamle it systemer og strukturer gør det sværere at tilpasse og dokumentere, at tingene gøres korrekt ifølge lovgivningen.

Hvordan overlever man 2018?
Virksomheder skal sikre sig, at de får de tilladelser fra de ansatte, der er nødvendige for arbejdets gennemførelse. Risikostyring for de rejsende bliver kerne- og nøgleområder.

  1. Virksomheder skal sikre sig, at deres leverandører lever op til lovene. Hertil afklarer betalingsformer, forbrugerbeskyttelse og datasikkerhed.
  2. Den enkelte forbruger skal sikre sig, at deres leverandør lever op til lovgivningen og i år læse det med småt.
  3. Rejsebureauer og Travel Management Companies skal afklare betalingsformer, datastrukturer og beskyttelse samt forsikringsforhold.
  4. Leverandører skal sikre sig, at data er beskyttede og kan annulleres, hvis kunden ønsker det.

Vi lever i en global verden, og derfor vil lovgivning for et område som EU påvirke alle borgere ligegyldigt hvor, de befinder sig. Samtidig er det belastende, at selv om det er regional lovgivning, skal det tilpasses lokale sprog og i nogle tilfælde lovgivning.

Fire store spørgsmål
For helt at ødelægge humøret er der følgende store områder, der kan få mærkbar indflydelse:

  1. Vil mastodonten Google endelig gå seriøst ind i rejseindustrien med deres marketing og data styrke?
  2. Vil selskaber som Mezi (mezi.com) ændre den måde, vi kommunikerer med kunderne?
  3. Vil værktøjet Blockchain endelig medføre opbrud i den gamle teknologiske struktur?
  4. Vil mobile betalingssystemer ødelægge den nuværende afhængighed af kreditkort?

Jeg vil ønske alle et rigtig godt nytår.