Midsommer med charterproblemer

sankthansMANDAGSKLUMME: I aften er det sankthansaften, næsten som sædvanligt med en temperatur under 20 grader, og mens heksene farer til Bloksbjerg kunne charterbranchen godt tænke sig lidt mere fut i rejseaktiviteten.

Af Ejvind Olesen  

Når heksene i aften sætter kurs mod Bloksbjerg fra sankthans bål over hele landet, håber danskerne på en dejlig sommer med faste temperaturer på over 20 grader.

Modsat håber charterbranchen på bare lidt dårlige vejr med regn og blæst, fordi optakten til sommerens højsæson, hvor flyene gerne skulle være fyldte til højere priser, ser ud til at slå fejl. Det sidste par dage kan have hjulpet på problemet, men godt er det ikke.

Det var ganske naturligt samtaleemnet ved receptionen for afsked med Birthe Madsen i Star Tour i den forløbne uge, mens Solen bagte ned over København. Dagen forinden var Stig Elling ude med en melding om, at han aldrig tidligere har stået med så mange ledige pladser i en højsæson og lancerede en række stærkt reducerede priser. Det svarer til, at slagteren må sætte prisen ned på ænder op under jul.

Opfattelsen af situationen var nogenlunde den samme hos Thomas Cook Airlines (Spies) og Bravo Tours.

”Bare giv os lidt regn. Vi har daglig kunder, som ringer ind og spørger om prisen. Derefter siger de åbent, at de gerne vil vente lidt endnu og afvente vejrudsigten og prisen så tæt på afrejsedagen, som muligt. Det viser tydeligt, hvad vi er oppe imod,” sagde en.

Sådan har det vel altid været med danskerens charterferie, men sjældent har kunderne kunnet spille på så mange muligheder og alligevel ende med at høste en gevinst uden at blive brændt af i sidste øjeblik- med katalogpris eller et udsolgt skilt.

Danskerne vil notorisk gerne til et varmere klima, men hvis de kan få det herhjemme, har de ikke et udtalt behov for at kommer til de kendte feriemål mod syd for hvem ved hvilken gang. Flere steder i Euro-land til samme priser som de danske.

”Der er overkapacitet og for mange charterfly i denne sommer,” mener nogen. Det er næppe den egentlige grund.

Mere præcist udtrykkes det af adm. direktør Jan Vendelbo fra Spies i Jyllands-Posten fredag. ”Den seneste opgørelse viser, at antallet af flysæder i Skandinavien er øget med omkring syv procent, mens efterspørgslen er mindre end det halve. Lavprisselskaberne har oprustet med masser af flysæder til rejsemål i det sydlige Europa.”

Her er vi nok ved sagens kerne. Ruteselskaberne og lavprisselskaberne er ved for alvor at blive en konkurrent til charterselskaberne. Det er nemlig ikke bare de såkaldte lavprisselskaber, som flyver til feriedestinationerne. Det gør SAS for eksempel også.

Blot et eksempel: Det koster ca. 2200 kr. pr. sæde for en rejsearrangør at leje et charterfly frem og tilbage til Rom. Og man skal satse på 95 procent belægning i kalkulen.

I SAS er driftsudgiften, oven i købet med en gennemsnitsbelægning på ca. 75 procent, betydeligt mere. Alligevel har det ikke indtil nu været svært at finde en returbillet hos SAS til ca. 1.500 kr. Blot man bestiller i lidt god tid.

Det har kunderne opdaget. Selv om heksen i aften flyver gratis til Bloksbjerg, vil de danske forbrugere fortsat have masser af muligheder for en lavprisbillet resten af sommeren. Og det kunne jo også være, at vi fik over 20 grader herhjemme.

Glædelig midsommer.