Midt i en strejketid (2)

MANDAGSKLUMME: En avis fastslog i går i markant overskrift,” at passagererne risikerer to års ventetid ved flyforsinkelser” efter, at Primera Air har fået lov til at teste landsrettens afgørelse ved Højesteret. Det må passagererne lære et leve med, og hvis de mener, de absolut skal have en afgørelse, var det måske en god ide at forlade dusørjægerne og gå til Trafikstyrelsen.ONSDAGSKLUMME: Næppe var den ene strejke overstået, før den blev fulgt af den næste i en turbulent tid i skandinavisk luftfart. Nu er turen kommet til lavprisselskaberne.

Af Ejvind Olesen

Det handler alt sammen om lønninger, der skal ned. Og en mere effektiv arbejdstid. Hvad enten det et er piloter i Norwegian, eller kabineansatte i SAS. Det eneste, der er helt sikkert, er, at det er voldsomt forstyrrende for passagererne.

Intet flyselskab kan i længden holde til, at passagerne ikke vil betale det en flyrejse rent faktisk koster. Nu har vi beviset med Norwegians strejke og måske op til 35.000 passagerer, som i dag berøres.

På den anden side set, må man sige, at passagererne selv har været ude om det. Hvad enten det er pensionisten, der sidder på sit loftskammer og søger på nettet efter den suverænt billigste flybillet, eller det er rejsemanageren i firmaet, som af rengedrenge- og piger har fået påbud om at sikre den absolut billigste pris til businessrejsen.

Og så alligevel. De er jo netop blevet vænnet til det af flyselskaberne. De kan leve med problematisk service og aflysninger fra lavprisselskaber, men de kan ikke leve med, at et selskab ikke leverer varen, det er kendt for. Eller i hvert fald gerne vil være det. Nemlig punktlighed og præcision. Det stabile selskab, ganske vist med lidt højere priser, men pålidelighed.

Det burde kabinepersonalet nok have indset, inden vi røg ind i en alvorlig strejke hos SAS, hvor man med god grund kan sige, at de jo ikke er spor bedre end lavprisselskaberne, som nu for eksempel Norwegian.

Kabinepersonalet vil naturligvis hævde det modsatte, og det skal de også, men hvor god en arbejdsplads de i virkeligheden har, skal de skynde sig at skønne på, uanset de skrammer de har fået de seneste dage.

Kan hænde, at det ellers vil være for sent.