Milepælen 2017

Ejvind Olesen

NYTÅRSKLUMME: Rejselivet kommer under store forandringer det kommende år – ikke mindst luftfarten. Men også hoteller og turiststrømmen vil ændre retning samtidig med, at terror truer flere lande. – Og hvad sker der med lavpriserne? Det kan alt sammen kun blive dyrere.

Af Ejvind Olesen 

Der er næppe nogen tvivl om, at SAS mener det alvorligt, når man mere end flirter med tanken om at danne en eller flere nye baser i andre EU-lande end de skandinaviske. Og det kommer ikke til at gå stille af.

Konsortieoverenskomster skal fornyes til foråret. Ganske vist ser det ud til, at personaleorganisationerne er mere fredeligt indstillede end nogensinde i den 70-årige historie, men det er altså alvorlige krav, der lægges op til. Samarbejdsviljen med trussel om fusion eller salg skal stå sin prøve.

Hvis det ikke lykkes at få enhedsomkostningerne ned i SAS, kan 2017 blive året, da det skandinaviske selskab bliver helt eller delvist opkøbt

Norwegian ser ud til at have fået grønt lys for sin irske tilladelse med ruter over Nordatlanten, men først når vi kender Donald Trumps reaktion, kan Bjørn Kjos ånde frit.

I USA er der også voldsom modstand mod Open Skies til Mellemøsten ud over Norwegian. Man kan ikke udelukke, at den ny præsident opsiger hele dynen for at beskytte amerikanske arbejdspladser. Det vil betyde voldsomme refleksioner, også i Europa. Netop nu står de gamle netværksselskaber i kø for at skabe nye lavprisruter over Nordatlanten.

Lufthansa er i gang med storopkøb i EU, hjulpet af Etihad. Qatar Airways hjælper IAG (British Airways) som ellers satser på en ny fremtid i Spanien. Air France/KLM ser ud til at have fået bedst fat i Atlant Plus Plus med Delta som tæt partner. Der er sandelig sket et og andet, siden Connie Hedegaard troede, hun som kommissær i EU kunne styre hele verdens klimamål for den civile flytrafik. Hvilket hun som bekendt ikke kunne.

Også charterselskaberne – som hidtil har klaret sig fri af skærene – kan få problemer, fordi ruteselskaberne gafler sig mere og mere ind på den del af markedet. Og på tærsklen til det nye år er terror blevet en konstant trussel for luftfarten – og alt rejseliv i øvrigt.

Tænk blot på Tyrkiet, Egypten og Tunesien. Især Tyrkiet er hårdt ramt. Og hvad med Frankrig og nu også Tyskland? Ikke fordi det er sandsynligt, at turisterne bliver hjemme fra Berlin og Paris, men hos nogen skal frygten da nok sidde i baghovedet.

Det går forrygende for danske hoteller netop nu, men det bliver næppe ved. Der er ikke nær det antal kongresser i 2017, som der var i 2016. Og Airbnb presser fra den ene side, og bookingportaler fra den anden. Det bliver en hård hverdag samtidig med, at der bygges hoteller på livet løs i håb om et Kina-boom, som langt fra er sikkert.

Lad os alligevel slutte med en positiv nyhed. Den danske regering har ingen planer om afgifter på flyverejser, som de har indført i Norge, og som de har hede planer om at gøre i Sverige.

De har for længst indført tunge afgifter på flytrafik ud af britiske lufthavne samtidig med, at der vokser et flertal op om en nedsættelse til det halve i første omgang. Også fordi Brexit gør det nødvendigt – og fordi skotterne vil fjerne afgifterne helt.

Afgifter på rejser, hoteller og lufthavne i en tid, da det er betydende indtægter for de enkelte lande og skaber masser af arbejdspladser, er ren politisk uforstand

Godt nytår- alligevel.