Mols-Linien nedjusterer

Det er Aarhus-Kalundborg ruten og dyrt brændstof, der bærer hovedansvaret for den dårlige økonomi. Alene i første halvår steg Mols-Liniens udgifter til brændstof med 32,7 millioner kroner, skriver business.dk.

 

Driftsresultatet i første halvår er dårligere end tilsvarende periode sidste år. Det er på minus 89,3 millioner kroner, mod minus 32,1 millioner kroner for et år siden.

 

Det har påvirket den samlede bundlinje, til et minus på 137,3 millioner, i forhold til et minus på 51,8 millioner kroner sidste år.

 

Omsætningen er stort set på niveau med sidste år.

Skrevet af Flemming Juul

Mols-Linien nedjusterer

De oprindelige forventninger til et årsresultat på 20-40 millioner kroner er netop blevet nedjusteret til et minus på mellem 20 og 50 millioner kroner, skriver borsen.dk.

 

Som årsag henviser Mols-Linien blandt andet til fald i overførslen af enheder i juli og indtil nu i august og til et motorhavari, som har tvunget en af hurtigfærgerne i dok.

Skrevet af Flemming Juul

Mols-Linien nedjusterer

Mols-Linien nedjusterer årets resultat før tonnageskat i intervallet fra -10 mio. kr. til +10 mio. kr. Tidligere ventede man et resultat i intervallet +50-70 mio. kr., skriver epn.dk. Fra marts til juli steg prisen på brændstof til hurtigfærgerne fra 920 dollar/ton til 1250 dollar/ton og for kombifærgerne fra 500 dollar/ton til 750 dollar/ton, mere end 40%, oplyser rederiet.  De tidligere forventninger byggede på langt lavere brændstofpriser på 920 dollar/ton til hurtigfærgerne og 500 dollar/ton til kombifærgerne.  Hvis brændstofprisen til hurtigfærgerne stiger eller falder med 50 dollar/ton i 2. halvår 2008, ændres resultatet med ca. +/- 10 mio. kr., oplyses det.

Skrevet af Flemming Juul