Aarhus med kunstmuseet Aros i forgrunden. (Foto: Lars Aarø, VisitAarhus)

Når det gungrer i Aarhus

Det er dejligt med lidt optimisme i dansk turisme, men der findes også rigtigt mange statistikker og ranglister, som man ikke skal tage alvorligt, for så kan man let blive skuffet.

Det er længe siden Aarhushistorierne florerede. Sammen med Skoda-historierne. Nogle var virkelig morsomme, andre perfide og på kanten af, hvad man kunne være bekendt at fortælle videre. Efter at have læst en af vores egne nyheder forleden, vil jeg lige minde om en historie fra samme tid, som ikke har noget med Aarhus at gøre. Og så alligevel.

Det var musen og elefanten, som var ude at gå en forårstur, da de gik over en bro. ”Jeg synes ikke vi gungrer så meget som vi plejer,” sagde elefanten. ”Nej,” sagde musen, ”men jeg har også lige været syg.”

Hvorfor kom jeg så lige til at tænke på den, da jeg kunne læse kollega Baumgartens overskrift forleden, ”Aarhus alligevel ikke større kongresby end Los Angeles.” I artiklen var følgende udtalelse af kongreschef i VisitAarhus, Allan Tambo Christiansen, ”Samlet er Aarhus næppe større som kongresdestination end for eksempel Hamborg, Los Angeles og Nice.” Nej, det ”næppe” kan man vist godt stryge.

Mærkelig statistik
Og så får vi en længere forklaring på, hvorfor Aarhus, som nr. 72 på en international liste over de mest populære kongresbyer, er placeret foran de tre nævnte. Det er endda en rangliste udarbejdet på baggrund af indberetninger til The International Congress & Convention Association (ICCA). Den burde man kunne stole på, men det skal man ikke, når man hører, hvordan den bliver til.

Selv i Aarhus – med en udtalt selvbevidsthed og et massefabrikerende pressebureau i baggrunden – vokser træerne ikke ind i himlen. De har ambitioner i Aarhus. Det har de altid haft, også dengang jeg i halvandet år var soldat i byen i 1956. De har dog ofte haft svært ved at realisere dem.

Det er let at sige, at man planlægger en fordobling af turismen frem til år 2025 fra en million til to, heraf 40 procent fra udlandet, som direktøren for VisitAarhus Per Heldgaard Kristensen, gjorde her på STAND BY.dk i sidste måned.

Der kan ske meget på syv år, men det kan også gå den anden vej.  Netop nu koger flere byer over med turister, og Airbnb bliver vist ud af bykernen for ikke at såre hoteller og lokale alt for meget.

Sport og turisme
Jeg behøver vel at minde om, hvordan Herning i overlegen stil er løbet fra Aarhus både hvad sport, kultur og store events angår. Der var engang, da Aarhus havde storklubber i fodbold som AGF og AIA, i håndbold AGF og Aarhus KFUM samt store atletikstjerner. Nu halter AGF sig videre i en ”trøstturnering” som sluttede mod OB i går, mens FC Midtjylland i Herning er i kamp om danmarksmesterskabet.

Den store rejsemesse overtog Herning og udkonkurrerede  oven i købet København. Det ene store internationale koncertnavn optræder i Boxen i Herning efter det andet, men drejer udenom Aarhus.

Messecenter Herning fører klart med større erhvervskongresser og udstillinger. For tiden også med imponerende opbakning til VM i ishockey. Det store cykelløb Giro d´Italia startede i Herning. Multihallen med plads til flere end 10.000 tilskuere blev opført i Herning for flere år siden. Aarhus har endnu en til gode. Behøver man da succes i sport for at have succes i turisme? Nej, men det hjælper.

Aarhus er en dejlig, smuk by med masse af attraktioner. Jeg nævner blot Den Gamle By, kunstmuseet ARoS og Moesgaard Museum, som også begynder at forstå, at de selv kan gøre noget ved at bidrage til markedsføringen af byen.

Er Hollywood på vej?
Det er glædeligt, at der nu er kommet folk med ambitioner i turismen og gang i hotelbyggeriet, som har ladet vente længe på sig. Men det kunne måske være klogt at dæmpe optimismen en smule. Der er nemlig indbyggede risici. Det har man taget højde for i Herning.

Når man fremhæver, at mange af de nye turister skal komme fra den øgede trafik til Aarhus Lufthavn, må man da håbe, at forventningerne til lufthavnen holder stik. Men det kan desværre hurtigt gå den anden vej.

Og lad være med at tro, at udvælgelsen til Europæisk Kulturby sidste år spiller en rolle i fremtiden. Hvem husker, hvilke to europæiske byer, der kunne prale med den titel så sent som i 2016? Kun de direkte implicerede, viser erfaringerne. Så snart de sidste tilskudskroner er brugt, er det hverdag igen.

Aarhus Keep Momentum hedder vækstplanen frem mod 2025. Og det er ikke nogen Aarhushistorie.

Måske bliver det en dag virkelighed med at være større kongresby end Los Angeles. Måske flytter også Hollywood til Aarhus.

Det vil ikke overraske aarhusianerne.

x

Læs Også

Hygge-VM med masser af roser til danske arrangører

Når sport og turisme går op i en højere enhed er det en ideel kombination, og den euforiske stemning med 16 dage i København og Herning, blev ombølget af en succes, som andre kan lære noget af.

Hvorfor skal flyselskaberne være en kampplads?

Kineserne på øen Taiwan elsker kun få familiemedlemmer med rødder tilbage til Fastlandskina. Og der er fortsat et spændingsfelt, selv om det er blevet bedre, men hvorfor skal flyselskaberne nu drages med ind i konflikten?

Europa-Parlamentet i dobbeltrolle

Trætheden breder sig flere steder for den voksende turiststrøm, og nu starter Europa-Parlamentet en konkurrence om, hvilken europæisk hovedstad, der lancerer den bedst tilpassede turistme i 2018.

Følg dog med i flypriserne Karl-Georg

Hvis man bare følger med i de aktuelle lavpriser med fly, vil man også vide, hvornår prisen er urealistisk lav, skriver Forbrugerklagenævnet. Det er lige præcis, hvad man ikke gør. Den sunde fornuft har for længst forladt branchen.

Man skulle eje en togbus

Jeg ved ikke, hvem der har opfundet den skræmmende betegnelse og det sammensatte ord, som selv stavekontrollen afviser. Banedanmark aflyser nu igen den ægte togtrafik på Kystbanen fra Helsingør til København til fordel for en bus.

Stolt af Air Canada – men vil også savne Scandic

Vagn Sørensen har netop været i København for at afvikle sit engagement i Skandinaviens største hotelkoncern og vil koncentrere sig om porteføljen af bestyrelser, og ikke mindst formandsposten i Air Canada.