Arkivbillede.

Når godheden koger over

Umiddelbart lyder det som rent vrøvl, at 61 procent af svenskerne skulle være parat til at betale mere for flybillet hos et flyselskab, hvis selskabet tilbyder en bedre miljøprofil.

Det er KLM, der har sat sig for at vurdere stemningen omkring miljøet i flytrafikken, hvor man vurderer hvordan Sverige, Norge og Danmark forholder sig til CO2-udledningen pr. passager. Det er klart, at de fleste hellere end gerne betaler mere for billetterne, hvis de kan flyve med et selskab, som bekymrer sig om, hvor meget CO2 de slipper ud pr. passagerer. Eller gør de? Det skulle da være første gang.

Vel gør de ej. Det er ren ønsketænkning fra det svenske firma, som givet har lavet undersøgelsen: Det kunne KLM aldrig selv finde på fra Holland. Her ved man nemlig godt af bitter erfaring, at det i hele Europa er forsvindende få, der lægger en euro ekstra i kassen for at modvirke forurening, når de skal ud at flyve. Sådan er det bare. For nu at citere Margrethe Vestager.

Godhedsfuldt
De fleste vil gerne være godhedsapostle, men de glemmer det, hvis de kan få en billig flyvebillet.

Tænk engang på Peter Johansson, der skal på ferie med familien med tre børn: ”Vi skal en tur til Mallorca på ferie, men vi tager ikke med Ryanair. De forurener for meget. Vi vil hellere med KLM. Det er ganske vist dyrere, men vi sover roligere om natten når vi ved, at vi ikke slipper for meget CO2 ud på flyverejsen. Vi synder ikke. Det har vore svenske børn godt af at lære”.

I den mest ideelle verden bliver alting smukt. Ikke sådan som de samvittighedsløse danskere (72 procent vil rejse lige så meget, som de plejer) og 70 procent af nordmændene.

Svenskerne siger også i undersøgelsen, 40 procent af dem i hvert fald, at de ofte får dårlig samvittighed over klimapåvirkning, Der er kun 32 procent i Danmark, der får dårlig samvittighed og kun 29 procent i Norge.

Det kunne jo være, fordi de nærer en sund skepsis over, hvor meget et menneske kan gøre for at ændre klimaet. Men det er et spørgsmål, der rækker langt ud over luftfarten, og netop KLM har været meget obs. på bl.a. biobrændstof.

Ingen succes hos SAS
Som altid i den slags undersøgelser svarer folk ofte så det tager sig godt ud. Pæne mennesker. Naturligvis bekymrer de sig om C02-udslip, når de bliver spurgt.

Vort nationale flyselskab, SAS, har ved flere lejligheder opfordret passagererne til at betale aflad, inden de stiger om bord i et af selskabets fly. Mig bekendt er der ca. en procent, som en enkelt gang har gjort det. Men SAS har ikke just skiltet med resultatet

Svenskerne betaler heller ikke aflad hver gang de kører en tur i deres Volvoer. Når de ikke gør det, hvorfor skulle de så gøre det, når de skal ud at flyve? I øvrigt er det vel dybest set flyselskabet, der er ansvarlig for både trafik og miljø.

Meningsløs
Passagererne kan med fuld ret mene, at når de har betalt den billetpris, selskabet forlanger, må de have lov til at tro, at alt er i orden.

Hvad angår konkurrencen mellem de skandinaviske lande om, hvem der er mest miljøbevidst og har den dårligste samvittighed over at flyve, kan den karakteriseres med et eneste ord: Meningsløs.