For igen at tiltrække turister fra hele verden er New York klar til sin hidtil største markedsføringskampagne. I 2019 havde byen 66 millioner turister, i år forventes 36 millioner.
Der er afsat 30 millioner dollars, cirka 185 millioner kroner, til en storstilet kampagne med start i juni fra New Yorks turistorganisation, NYC & Company. Til sammenligning oplyste VisitDenmark onsdag til STANDBY.DK, at man har 21 millioner kroner til sin nystartede kampagne for at få danskerne til at holde sommerferie i Danmark.
New Yorks planer blev onsdag præsenteret af NYC & Company og byens borgmester, Bill de Blasio.
“Turisme er en hjørnesten i New Yorks økonomi. Det er umuligt med en økonomisk genopretning uden turismen. Vi bruger nu 30 millioner dollars for at nå ud til markeder i hele verden, hvor vi fortæller, at New York er klar til at modtage turister fra hele verden,” sagde borgmesteren for USA’s største by – og et af USA’s største rejsemål under normale omstændigheder sammen med blandt andet Californien og Florida.
I første omgang vil NYC & Company fokusere på at trække amerikanske turister tilbage til byen, bagefter kommer kampagnen på en række primære udenlandske markeder, sagde turistrådets administrerende direktør, Fred Dixon, på onsdagens online-pressemøde.
80 procent af turisterne kommer fra resten af USA
”80 procent af vores besøgende turister kommer normalt fra resten af USA. Vi retter i første omgang kampagnen mod leisure-turister samt møde- og event-planlæggere for også at stimulere grupperejser og business-segmentet. Når primære udenlandske markeder genåbner for rejser til USA, vil vi også sætte ind på disse,” sagde Fred Dixon. Turisme-marketingkampagnen vil blandt andet køre via TV-reklamer samt på digitale og sociale medier samt overfor influencers.
New Yorks fem største udenlandske markeder for turister er under normale år Storbritannien, Kina, Canada, Brasilien og Frankrig. Fra Skandinavien kommer der omkring 500.000 i normale turistår, har NYC & Company tidligere oplyst til STANDBY.DK
De seneste fire uger har hotellerne i New York haft en gennemsnitsbelægning på 50 procent, navnlig takket være indlandsturisme. Der er nye hotelåbninger på vej, og ved årets udgang forventer New York at have cirka 110.000 hotelværelser. Til sammenligning er der omkring 25.000 i København.
I år forudser NYC & Company, at byen vil tiltrække omkring 36,4 millioner turister mod 22,3 millioner sidste år. I 2019, året før coronakrisen, satte New York rekord med 66,6 millioner turister. I 2024 håber turistorganisationen at tallet vil nå op på 69.3 millioner.
USA er langt fremme med sine coronavaccinationer – over 75 procent af den amerikanske befolkning over 12 år forventes færdigvaccineret midt på sommeren.
Relaterede artikler:
USA venter også på ketchup-effekten