Nordic Seaplanes vandflyver over Aarhus. Foto: Nordic Seaplanes.

Nordic Seaplanes udvider med rundflyvninger

Efter en kort vinterpause, hvor vandflyet har været til serviceeftersyn i Schweiz, starter, Nordic Seaplanes sæsonen den 20. februar.

”Vi glæder os til sæsonstarten”, siger kaptajn og direktør Lasse Rungholm. Flyet er netop kommet hjem fra Zimex i Schweiz, hvor det blev gennemgået fra a til z. ”Heldigvis fik vi ingen ubehagelige overraskelser, kun udskiftning af almindelige sliddele, som forventeligt. Det beviser, at det er det rette fly, vi har valgt til ruten”.

99,2% af flyselskabets afgange mellem Aarhus og København afgik til tiden eller endda før, og selskabet flyttede over 12.500 passagerer i 2017 fordelt på 1.660 afgange.

Vækst via nye tiltag
”Vejen til vækst i 2018 ligger i luften. Vi har allerede vedtaget at flyve de populære sightseeing ture over København og Aarhus, men også over andre danske byer. Vores analyse viser, at der er et marked i en lang række af de østjyske byer, og der er også planer om at flyve fra Frederikssund på Sjælland. Sightseeing turene flyves om lørdagen i sommerperioden, og der flyves 5-6 sightseeing ture fra hver by”, siger Lasse Rungholm.

Desuden har selskabet allerede oprettet ruter både fra Aarhus og København til Folkemødet på Bornholm torsdag, fredag og lørdag i uge 24.

Et fly mere
Succes’en kommer ikke bagpå kaptajn og direktør Lasse Rungholm: ”Vi har hele tiden vidst, at hvis vi skulle have succes med vandflyruten mellem Aarhus og København, så skulle vi have fokus på præcision, sikkerhed og komfort. Vores primære målgruppe er erhvervslivet, der er meget afhængig af en stabil transportform, de kan regne med”.

”Erhvervslivet har taget godt imod ruten, og vi kan allerede nu se, at på mange af vores populære afgange er der ofte udsolgt. Så derfor skal vi have et fly mere”.

I januar 2017 søgte Nordic Seaplanes de første tilladelser, og de fleste af myndighedsgodkendelserne er på plads. Dog mangler der stadig en miljøgodkendelse fra København. ”Før den kommer, tør vi ikke anskaffe et fly mere. Væksten i 2018 skal komme fra de andre tiltag”, konkluderer Lasse Rungholm.

Ruten ejes og drives af kaptajn og direktør Lasse Rungholm sammen med den sjællandske erhvervsmand og tidligere ejer af Maldivian Airlines Lars Erik Nielsen.

Relaterede artikler:

Vandflyver og mødelokale i samme booking

Dansk vandflyverfirma kan nu flyve charter

Vandflyrute forventer 15.000 passagerer

x

Læs Også

Dansk helikopterfirma lander ny kontrakt i udlandet

Danske Bel Air, der håber på igen at få overskud i næste regnskabsår, har fået vigtig kontrakt med flyvninger ved Sortehavet.

Flyselskabernes 10 største guldruter

Halvdelen af verdens 10 flyruter, hvor flyselskaberne tjener flest penge, er til og fra London Heathrow, viser en sjælden analyse. Selskaberne har mange daglige afgange på de profitable ruter.

Københavns Lufthavn taber passagerer på største ruter

I årets første halvår fik Københavns Lufthavn tilbagegang på 5 af sine ruter på Top 10. I alt har lufthavnen cirka 175 helårs- og sæsonruter.

Singapore Airlines tilfreds med Skandinavien

Selv om Star Alliance-medlemmet med åbningen på Stockholm sidste år fordoblede antallet af ugentlige fly til Skandinavien til 10 – fem til såvel Stockholm som København - har selskabet ikke mistet passagerer.

Minister får bøde for brug af mobil på fly

New Zealands transportminister har fået bøde for at bruge sin mobiltelefon mens indenrigsfly, han var ombord i, taxiede mod startbanen.

Dobbelt så mange passagerfly om 20 år

De næste 20 år forventer Airbus at verdens flyselskaber køber 37.400 nye passager- og fragtfly – det vil give behov for over 500.000 flere piloter.