Der kan være en jernbane på vej fra finske Rovaniemi til den nordnorske havneby Kirkenes. Arkivfoto: Siemens.

Norge og Finland vil have ny jernbane

Landene vil bygge en 500 kilometer lang jernbane, der blandt andet skal få godstrafik frem til den norske havn Kirkenes, hvorfra det for eksempel skal sejles til Kina.

Den planlagte jernbane mellem Rovaniemi i Finland og den norske havneby Kirkenes ligger mindst 12 år og en investering på over 20 milliarder kronerude i fremtiden, skriver den norske hjemmeside e24.no – Kirkenes er blandt andet foretrukket fordi den er isfri.

Projektet med den såkaldte arktiske jernbane regnes som et vigtigt europæisk projekt, der vil skabe en tættere kobling mellem det nordlige, arktiske Europa og det kontinentale Europa,” sagde Finlands transportminister på et pressemøde forleden, hvor de nye planer blev yderligere konkretiseret.

Nu skal en arbejdsgruppe yderligere undersøge potentialet for den nye jernbanestrækning fra Rovaniemi til Kirkenes. Den norske havneby bliver efter planen endestation på den arktiske jernbane, der skal transportere asiatisk containertrafik fra den arktiske kyst via Baltikum og til resten af Nordeuropa – og på returrejsen medbringe finske og norske råvarer.

Med den arktiske jernbane og sejlmuligheder i de nordlige farvande, hvor ruten går nord om Sibirien, mod Kina undgås cirka 20 dage af den meget længere sejltur via Suez-kanalen til for eksempel Kina, skriver avisen China Daily.

Relaterede artikler:

Femern-projektet får knap en milliard i EU-støtte

Milliardsatsning fra SJ på nye hurtige tog

Højhastighedstog skal snuppe flypassagerer

x

Læs Også

Flere svenske tog til København

Det svenske DSB – SJ – vil fra næste år øge antallet af pladser på en af sine primære strækninger, fra Stockholm via Malmø til København.

Milliardinvestering i Københavns Metro

Der er lyse udsigter for Metroen i København, men der er ikke plads til flere passagerer, så der skal investeres milliarder.

Færre tog på Sjælland

Der kører færre tog på Sjælland fra i dag, mandag, og det kan især mærkes i den regionale togtrafik.

Nyt togforlig giver ikke timedrift

Folketinget vil bruge milliarder på nye eltog. Men de kommende eltog kører ikke hurtigt nok til at opfylde det politiske forlig i Togfonden om timedrift mellem Danmarks fire største byer.

EU-millioner til unge på Interrail

EU-Kommissionen har afsat op imod 100 millioner kroner så mellem 20.000 og 30.000 unge europæere på 18 år får mulighed for gratis at komme omkring i Europa.

DSB skifter farver på IC3-tog

Som led i indfasning af DSB’s nye designlinje overvejer statsbanerne ommaling af alle sine IC3-tog, den mest udbredt togtype blandt DSB’s fjern- og regionaltog.