Mere boost på dansk kyst- og naturturisme vil give flere milliarder i kassen fra danske og udenlandske turister. Pressefoto fra Dansk Kyst- og Naturturisme: Mitch Wiesinger.

Ny plan skal øge kyst- og naturturisme i Danmark

Efterspørgslen efter naturnære oplevelser samt grønne og bæredygtige ferieformer boomer. Der er et milliard-vækstpotentiale i kyst- og naturturismen, melder Dansk Kyst- og Naturturisme.

Dansk turisme sikrer hvert år økonomisk vækst, lokale arbejdspladser og levedygtige lokalsamfund. Det gælder ikke mindst kyst- og naturturismen, der i 2019 omsatte for over 67 milliarder kroner, svarende til 49 procent af den totale omsætning i dansk turisme, og dermed det største forretningsområde.

Det skriver Dansk Kyst- og Naturturisme i en pressemeddelelse.

Danmarks nationale organisation for udvikling af kyst- og naturturismen, Dansk Kyst- og Naturturisme, står bag en ny handlingsplan, som skal understøtte fortsat udvikling af kyst- og naturturismen.

”Kyst- og naturturismen udgør det største forretningsområde i dansk turisme og er således en væsentlig katalysator for vækst og udvikling i hele Danmark. Derfor er det afgørende, at vi formår at udnytte det nuværende momentum til at sikre, at dansk turisme kommer styrket ud på den anden side af krisen, men det kræver manøvredygtighed og de rette prioriteringer, siger Jens Hausted, direktør i Dansk Kyst- og Naturturisme, i pressemeddelelsen.

Konkurrencedygtige destinationer
Ambitionen er at skabe stærke og internationalt konkurrencedygtige destinationer til gavn for gæster, virksomheder og borgere, siger direktøren og tilføjer:

”Vores nye handlingsplan bidrager til at indfri ambitionen ved at sætte en fælles og fokuseret retning for udvikling af kyst- og naturturismen med udgangspunkt i den nyeste viden og erfaringer fra vores nærmarkeder.”

Helt konkret forventer Dansk Kyst- og Naturturisme, at omsætningen i kyst- og naturturismen vil stige med 23 milliarder kroner frem mod 2030 til over 90 milliarder kroner. Det svarer til en stigning på 2,1 procent pr. år frem mod 2030.

Handlingsplanen prioriterer fire mål, som skal bidrage til at skabe stærke destinationer med international konkurrencekraft, sunde turismevirksomheder og ikke mindst destinationer, hvis udvikling er båret af en stærk lokal forankring hos borgere og aktører.

De strategiske mål har fokus på en stærk turismeinfrastruktur, attraktiv overnatningskapacitet, styrket innovationskraft samt markante fortællinger, der understreger det lokale særpræg og øger den lokale stolthed ved turismen.

Jens Hausted siger: ”Et af de konkrete mål i vores handlingsplan er, at vi skal omstille til en helårsturisme, hvor Danmark er ledende i markedet for bæredygtig sommerhusferie og nyskabende overnatningstilbud i alle sektorer.”

Relaterede artikler:

Danmark får 10 nye naturnationalparker

Disse 21 danske hoteller fik sidste år Green Key

Nyt projekt lover bedre vilkår for dansk cykelturisme