Nye forhandlinger om fusion

Forhandlingerne om at skabe verdens største flyselskab stoppede i starten af marts på grund af, at piloterne i de to selskaber organiseret i Air Line Pilots Association (ALPA) ikke kunne finde en fælles formel for samarbejde.

Både Delta og Northwest har tidligere sagt, at en accept for en fusion ville være afhængig af, at også fagforeningerne kunne gå ind for det nære samarbejde mellem de ansatte i de to selskaber. Det skyldes ikke mindst, at det var Deltas piloter, der formåede at afvise et forsøg på fjendtlig overtagelse fra USAirways sidste år.

De fornyede fusions-rygter gav øjeblikkelig effekt på børsen, hvor Northwests aktier steg med 3,5%, mens Delta steg med 3,1% på New York Stock Exchange.

Det var især piloternes anciennitetsforhold, som satte en kæp i hjulet for de videre forhandlinger. Her kunne piloterne ikke blive enige. Det er ancienniteten, der afgør arbejdstid, flytyper og ruter, som de enkelte piloter skal arbejde på.

Skrevet af web-redaktionen

x

Læs Også

Turismenyheder.dk skriver

Hotellers indtjening presset – Rygepolitik på skilte overalt – Tivoli fik overskud – Kulturforlig på plads – Arne Jacobsen i Kolding – Eminem i Parken

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.