Mireo Smart-tog – her på skinnerne ved Køln – er en af de nye leasingmuligheder hos Rolling Stock fra Siemens Mobility. PR-foto.

Nye muligheder: Vil udleje togvogne og lokomotiver

Siemens Mobility, der blandt andet producerer togvogne og lokomotiver, har lanceret nyt koncept: Smart Train Lease. Via dette kan togselskaber leje batteri-, hydrogen- og elektrisk-drevne tog.

Normalt handler leasing om for eksempel udlejningsbiler eller biler, der leases.

Men Siemens Mobility’s nye koncept, Smart Train Lease, giver togselskaber, private som offentlige, mulighed for at lease togvogne og lokomotiver via en standardkontrakt med en række servicemuligheder, herunder vedligehold og support. Det skriver Siemens Mobility i en pressemeddelelse.

Muligheden via Smart Train Lease kan blandt andet bruges af togselskaber, der ønsker at skifte fra dieseldrevne tog til mere moderne og alternative teknologier som batteri- eller hydrogen-drevne tog.

Siemens Mobility skriver i pressemeddelelsen, at konceptet omkring Smart Train Lease er opstået med baggrund i stigende efterspørgsel på tog som følge af flere tilbud om at øge fokus på denne side af offentlig transport. Det kan for eksempel være med stadig billigere billetter, for at trække rejsende væk fra fly og biler og over til tog.

Smart Train Lease skal navnlig komme ind på markedet for højkvalitetstog til korte og mellemdistance-distancer for regionaltog, oplyses det.

Efterspørgsel på ny teknologi
Albrecht Neumann, administrerende direktør for forretningsområdet Rolling Stock hos Siemens Mobility, understreger muligheden for, at dette nye tiltag kan bruges til at klare den øgede efterspørgsel på området.

Han siger i pressemeddelelsen: ”Den øgede fokus på mobilitet har forstærket efterspørgslen efter stadig flere regionale tog. Togoperatører ser i dag efter mere fleksible tog med en række nye teknologier. Og det at leje et tog, skal i fremtiden nærmest være lige så nemt som at leje eller lease en bil.”

Konceptet med Mireo Smart-tog betyder tog, der hurtigt kan indsættes på for eksempel regionale trækninger. Også som erstatningstog, hvis togselskabet har problemer med sit eksisterende materiel. Mireo Smart-tog kan, ifølge Siemens, køre hastigheder på op til 160 kilometer i timen – og de findes i varianter, der kan drives af elektricitet, batterier eller hydrogen.

 

Relaterede artikler:

DSB får nye udenrigsruter og bedre bookingsystem

Nu anlægges milliarddyr Femern Bælt-jernbane

Østrigs jernbaner klar med næste-generation nattog