ÖBB, de statslige østrigske jernbaner, begynder med den nye køreplan fra december at rulle sine første nye Nightjet new generation nattog ud. En af de første strækninger er fra Wien til Hamborg.
Österreichische Bundesbahnen, der i år fejrer 100-års jubilæum, kører i snit dagligt med over 1,2 millioner passagerer. Sidste år blev det til 447 millioner.
En mindre, men stigende del af passagererne rejser med ÖBB’s nattog, Nightjet, i Østrig og til flere andre lande, blandt andet Tyskland. De første af den nye version af Nightjet-nattoget indsættes mellem Wien og Hamborg samt fra Innsbruck til Hamborg. Mens der i år er 1,5 millioner rejsende med de østrigske nattog, forventes tallet af være fordoblet i 2030.
I alt har ÖBB hos Siemens Mobility bestilt 33 nye Nightjet new generation togsæt til en pris af 720 millioner euro, cirka 5,4 milliarder kroner. De første tages i brug fra midten af december, resten følger frem mod 2025. Hvert togsæt består af syv vogne; hér kan de op til 254 passager, afhængig af rejsebudgettet, rejse i sidde-, hvile- (couchette med Mini Cabins med plads til fire personer) eller egentlige sovevogne.
Der er ingen spisevogn, så det anbefales at spise aftensmad inden togrejsen begynder. Der kan køber forfriskninger, snacks, drikkevarer og mikrobølgemad ombord på toget.
”At rejse med toget, betyder også, at man er med til at passe på miljøet. Det passer navnlig for nattoget. Derfor arbejder ÖBB på at udbrede denne rejseform i Europa,” siger den østrigske klimaminister, Leonore Gewessler, i en pressemeddelelse fra ÖBB.
Eget bad og toilet
Vælges den dyreste rejseløsning, sovevognen, så får de rejsende en topersoners kupé med blandt andet eget toilet og brusebad samt selvfølgelig en rigtig seng med dyne og pude, god plads til bagage og to stole. Og en større morgenmad er inkluderet.
En af de syv vogne i togsættet er en såkaldt multifunktionsvogn med blandt andet handicapvenlige kupeer, plads til cykler, klap- og barnevogne og meget mere.
De nye Nightjet-nattog er godkendt til at køre op til 230 kilometer i timen; vognene er foreløbig godkendt til at måtte køre i foruden Østrig også Holland, Italien, Schweiz og Tyskland. Det er internet på togene, USB-opladning og god forbindelse for mobiltelefoner, loves det.
Hjemmesiden Seat61 har en lang reportage med masser af detaljer om de nye østrigske nattog.
Relaterede artikler:
Tyskland og Østrig vil fordoble antal nattog