Nye ruter fra CPH lukkes igen

Flyselskaberne har ikke råd til eksperimenter og er hurtige til at afvikle tabsgivende aktiviteter. Luftfartskrisen afspejles tydeligt hos Københavns Lufthavne A/S. I august var der for første gang i år direkte nedgang i passagertallet. Lufthavnen mistede mere end 20.000 passagerer i forhold til samme måned sidste år

 

Det er blevet sværere for lufthavnen at fastholde og tiltrække ny trafik. Mange nye ruter lukkes igen efter kort tid. Det gælder de ruter, som blev etableret i 2007, og mønsteret for 2008 viser samme tendens.

 

I 2007 blev der åbnet 14 helårsruter fra København – enten nye ruter, eller nye selskaber på eksisterende ruter. I vinterfartplanen er syv af de 14 nye ruter lukket. I 2008 er der åbnet 10 helårsruter, hvoraf tre allerede er lukket.

 

Sterling åbnede i 2007 helårsruter til Bruxelles, Dortmund og East Midlands. De to sidste er lukket, mens Bruxelles angiveligt er på observationslisten. I 2008 har Sterling åbnet helårsruter til Bergen og Göteborg. Begge lukkes i løbet af dette efterår. I stedet har Sterling øget med en ekstra daglig afgang til London og udvidet på Stockholm.

 

Cimber åbnede i 2007 ruter til Lyon, Newcastle og Prag. Kun Newcastle opereres endnu, idet Lyon og Prag blev lukket i sensommeren 2008. Cimber opruster nu på dansk indenrigsflyvning, hvor man 15. september genetablerede ruten fra København til Aarhus med fire daglige afgange.

 

Det slovakiske lavprisselskab SkyEurope har mere succes. Begge ruter til Wien og Prag, som selskabet etablerede i 2007, opereres stadig. Det samme er gældende for britiske bmi´s rute til Leeds samt NextJet til Örebro.

 

SAS har indtil videre haft succes med sine nye ruter. I foråret 2008 åbnede selskabet flyvning til Bukarest, Kiev og Ålesund. De opereres stadig. I efteråret 2007 åbnede SAS sæsonruten til Dubai. Den fortsætter i vinterhalvåret 2008/09. Samtidig åbner SAS en ny rute til New Delhi den 26. oktober.

 

”Fremover vil man nok opleve en mere kritisk og selektiv tilgang fra flyselskabernes side, idet selskaberne ikke har råd til at foretage eksperimenter med overskydende kapacitet. Høje brændstofpriser kombineret med en lav kabinefaktor betyder, at det kan være billigere at lade flyene stå på jorden og fungere som back-up ved driftsforstyrrelser samt til ad-hoc charter,” mener Ole Kirchert Christensen, travelbroker Nordic.

 

I vinterfartplanen vil Københavns Lufthavn kun have tre nye ruter. Københavns Lufthavn har annonceret SAS til New Delhi og EasyJet til Milano.  Desuden har China Eastern Airlines bekræftet, at selskabet fra 29. oktober vil flyve to gange ugentligt mellem Shanghai og København. I 2007 var der syv nye ruter i CPHs vinterfartplan.

Skrevet af Flemming Juul