Nyt dansk flyselskab runder 10.000 passagerer

Salgs- og marketingschef i Alsie Express, Niels Knudsen, ved et af selskabets to fly. Kabinen byder på 48 lædersæder i samme mørkegrå farve som flyene.

Salgs- og marketingschef i Alsie Express, Niels Knudsen, ved et af selskabets to fly. Kabinen byder på 48 lædersæder i samme mørkegrå farve som flyene.

FLYSELSKABER: Danmarks nyeste flyselskab, Alsie Express, er ca. 20 pct. foran i passagerer mellem Sønderborg og København i forhold til september sidste år, hvor DAT fløj ruten. Alsie Express arbejder på at komme i reservationssystemer og få interline-aftaler.

Alsie Express åbnede midt i juni og har netop rundet de første 10.000 passagerer. Selskabet flyver – udenfor ferieperioderne – fem gange på hverdage og to gange lørdag og søndag mellem Sønderborg og København.

Bag Alsie Express står Air Alsie, en af Europas største operatører af business jets – kraftigt tilskyndet af det sønderjyske erhvervsliv, ikke mindst giganten Danfoss, rykkede Alsie ind på Sønderborg-København.

Erhvervslivet var ikke ubetinget tilfreds med den hidtidige operatør, Danish Air Transport, som ellers fløj sønderjyderne til undsætning og genåbnede ruten kort efter Cimber Sterlings krak i maj sidste år.

”Vi er meget tilfredse med ruten. I starten var der primært forretningsrejsende, men vi har set flere fritidsrejsende og småbørnsfamilier. Det viser, at vores koncept har ramt rigtigt – vi får gode tilbagemeldinger,” siger Alsie Express’ salgs- og marketingschef, Niels W. Knudsen, til standby.dk og tilføjer, at Alsie Express nu har op mod 20 pct. flere passagerer end på samme tid sidste år.

Niels Knudsen var inden han kom til Alsie Express chef for forretningsudvikling hos det Danfoss-ejede firma Proekspert.

Alsie Express slår bl.a. på god benplads. Det bruger to ATR-72-500 på ruten – flyene er godkendt til 74 passagerer, men har hos Alsie Express 48 sæder.

Ved at holde sig på under 50 sæder, skal der kun være en kabineansat – de internationale regler siger nemlig, at der skal være en kabineansat for hver påbegyndte 50 passagersæder.

”Vi overvejer, om vi skal gå op til f.eks. 66 sæder, da vi har en del udsolgte afgange og dermed kunne have flere passagerer. Men det bliver senere, foreløbig skal vi se, hvordan trafikken udvikler sig,” siger Niels Knudsen.

En mangelvare hos Alsie Express – som Danish Air Transport havde – er at det sønderjyske selskab ikke har interline-aftaler i Københavns Lufthavn med f.eks. SAS. Ligeledes er det endnu ikke i reservationssystemerne, men sælger udelukkende via sin hjemmeside.

”Vi er et ungt flyselskab – vi arbejder på højtryk for at komme i reservationssystemerne. Et godt gæt er inden for 3-6 måneder,” siger Niels Knudsen og fortsætter:

”Vi arbejder også på at få interline-aftaler, et stort fokusområde, men det er endnu ikke lykkedes – også selv om Danfoss har trykket på SAS for en sådan aftale.”