”Flere elever skal have et fedt praktikforløb og gennemføre deres uddannelse,” siger Malte Strunge, souschef for restaurantområdet på Hotel Koldingfjord. Han er en af de unge ambassadører for hotel- og restauranterhvervets projekt med at få flere unge igennem erhvervsuddannelserne. Arkivfoto: Hotel Koldingfjord.

Nyt projekt skal fastholde hotelbranchens elever

30 procent af eleverne i hotel- og restaurationserhvervet stopper inden de er udlært. Derfor starter erhvervet projektet ”Fra talent til faglært” for at få flere unge igennem erhvervsuddannelserne.

De nye tiltag sker i et nyt projekt, hvor eleverne får hjælp til at gennemføre deres uddannelse af unge, nyudlærte mentorer.

En del af ambitionen med projektet er, at reducere frafaldsprocenten i elevens første praktikperiode med fem procent. Dermed vil projektet bidrage til at øge andelen af faglærte i branchen på sigt.

For Danmark kommer til at mangle dygtige faglærte i fremtiden, og det rammer blandt andet virksomhederne i hotel- og restauranterhvervet.

Derfor er HORESTA og 3F Privat Service, Hotel og Restauration gået sammen om projektet ”Fra talent til faglært,” som skal mindske frafaldet på 30 procent på erhvervets uddannelser. Det skal ske ved en målrettet mentorordning, hvor unge faglærte fra branchen fastholder de unges motivation gennem første praktikforløb, hedder det i en pressemeddelelse.

Støtte og opmuntring gennem selve praktikforløbet
”Det er et nyt tiltag at bruge så unge mentorer i målet om at fastholde elever, og i Nordea-fonden glæder vi os derfor til at se, hvad projektet kan bidrage med. Der er ingen tvivl om, at med en ung-til-ung-mentorordning vil eleverne få en støtte og opmuntring gennem selve praktikforløbet, som kun kan gøre uddannelsen endnu mere attraktiv og tryg,” siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden, der støtter projektet med 2,2 millioner kroner over en toårig periode.

Projektets formål er at skabe rammerne for et unge-netværk, hvor dialogen mellem mentor og mentees er i øjenhøjde, og hvor praktikforløbets forskellige oplevelser kan drøftes, diskuteres og holdes op mod andre unges erfaringer.

Dermed kan mentorerne, der har været gennem samme uddannelse, understøtte og fastholde eleverne i deres uddannelsesvalg.

HORESTA og 3F Privat Service, Hotel og Restauration har det seneste år kørt brandingkampagnen ”Hospitality Career,” hvis formål har været at trække flere unge til branchen. Kampagnen, der er blevet set over tre millioner gange på sociale medier, har haft stor succes med at bruge unge ambassadører til at fortælle om deres liv og hverdag i branchens virksomheder. Denne tilgang videreføres og udvides i det nye projekt.

Malte er ambassadør
En af de unge ambassadører, som har været med fra kampagnens start, og som nu påtager sig opgaven som mentor, er Malte Strunge, souschef for restaurantområdet på Hotel Koldingfjord. Han afsluttede sidste efterår sin uddannelse som tjenerelev fra Hotel Koldingfjord med fire 12-taller på stribe og fik tjeneruddannelsen med guldmedalje fra erhvervsskolen Hansenberg i Kolding.

Malte Strunge siger i pressemeddelelsen: ”Jeg sagde ja til at blive ambassadør, fordi jeg ønskede at udbrede kendskabet til vores branche. Det må man sige er lykkedes, og jeg er meget stolt over at være en del af det. Derfor glæder jeg mig også rigtig meget til fase 2, hvor vi som mentorer skal sikre, at flere elever får et fedt praktikforløb og gennemfører deres uddannelse.”

Turisme- og oplevelseserhvervet er ”people business”
Næstformand i 3F Privat Service, Hotel og Restauration, John Frederiksen, glæder sig over, at organisationerne kan bygge videre på det gode samarbejde om unge og uddannelse.

”Vi har et erhverv med et hav af muligheder. Det er derfor vigtigt, at vi fastholder de unge, som har tilvalgt vores branche. Kun på den måde kan vi sikre en helt ny generation af faglærte til branchens virksomheder,” siger John Frederiksen.

Han bakkes op af HORESTAs formand, hoteldirektør Jens Zimmer Christensen: ”Erhvervet står midt i sin største krise nogensinde, men det betyder ikke, at vi må slukke det lange lys på bilen. Der kommer en tid efter corona, og der har vi brug for ildsjæle og passionerede håndværkere, som står klar til at byde gæsterne velkommen med en faglighed, der er i top.

Turisme- og oplevelseserhvervet er ”people business”, men det kommer ikke af sig selv. Det kræver uddannelse og motiverede unge, og de to ting kobler dette projekt,” siger Jens Zimmer Christensen.

Relaterede artikler:

Hotel efterlyser fokus på faglærte receptionister

14 unge fortæller om hverdag i hospitality-branchen

87 på rejselederkursus i “orange” land