To af ambassadørerne i "Hospitality Career"-kampagnen: Christian Wellendorf, holdkaptajn på Kokkelandsholdet og Cathrine Ditlevsen, kokkeelev, Restaurant Remouladen. Foto: Horesta

14 unge fortæller om hverdag i hospitality-branchen

Hoteller og restauranter har brug for mere arbejdskraft, og 3F og Horesta lancerer en kampagne, der skal give unge lyst til en uddannelse inden for sektoren.

Omkring 35.000 nye job er skabt inden for hotel- og restaurationsbranchen siden finanskrisen. Og det øger behovet for flere kokke, tjenere og receptionister, lyder meldingen fra Horesta og 3F.

De to organisationer har derfor slået pjalterne sammen i forsøget på at hverve flere unge til erhvervsuddannelserne. Kampagnen”Hospitality Career” lanceres i dag af Horesta og 3F og henvender sig til unge mellem 15 og 20 år.

”Vi har lavet en brandingkampagne, hvor vi fortæller de gode historier fra branchen. Vi vil gerne synliggøre, hvad vores branche tilbyder de unge,” siger Katrine Dichmann Christophersen, projektleder for ”Hospitality Career”, til STANDBY.dk.

”På sigt håber vi, at kampagnen får en effekt på unges valg af erhvervsuddannelser og en forståelse for, hvor meget potentiale og hvilke muligheder, der ligger i den her branche. Kampagnen kører med det formål at løfte og højne hotel- og restaurationserhvervet over for de unge.”

Et hav af alternativer
Antallet af nye studerende, der uddanner sig inden for hotel- og restaurationsbranchen, er faldende. Samtidig skyder flere og flere hoteller og restauranter op rundt om i Danmark, som ikke kan tiltrække kvalificeret arbejdskraft. Det er en stor udfordring, påpeger Katrine Dichmann Christophersen. Hun håber, at de unge ser potentialet inden for branchen, så flere påbegynder en uddannelse.

”Man kan blive selvstændig, eller tage til udlandet og høste erfaringer. Man kan videreuddanne sig hele vejen og blive chef, inden man er 30 år. Der er et hav af muligheder. Vil man søge tilbage til bøgerne, er det muligt at komme ind på Erhvervsakademiet og derfra på sigt videre til universitet. Så man siger ikke nej til den boglige uddannelse,” understreger Katrine Dichmann Christophersen.

”Det er ikke sådan, at man er tjener, og så er det i 35 år. Man tager nogle valg og kan hele tiden bygge på og videreuddanne sig. Det kan være, man finder ud af, at man vil åbne sin egen lille tapasbar eller café på Vesterbro eller have et hotel i provinsen. Der er mange muligheder.”

Branche boomer derudaf
Kampagnen har deltagelse af 14 unge ambassadører, som allerede arbejder i branchen. Ambassadørerne vil via kampagnens Facebook- og Instagram-profiler berette fra deres hverdag og arbejdsliv og dermed vise, hvad et job som eksempelvis kok eller tjener byder på.

Der er desuden lavet en række kampagnevideoer til Facebook, Instagram, Snapchat og YouTube, og kampagnen har sin egen hjemmeside hospitalitycareer.dk. Og så er to populære influencers koblet til kampagnen. Brandingkampagnen indebærer endvidere face-to-face-aktiviteter – eksempelvis besøg på skoler og uddannelsesinstitutioner.

”Det er jo fantastisk, at hele rejse- og oplevelsesbranchen boomer i disse år – en udvikling, som vi forventer fortsætter i de kommende år. Men det stiller samtidig store krav til tilgang af ny arbejdskraft, og derfor er der brug for, at vi får fortalt de næste generationer om alle de spændende uddannelses- og karrieremuligheder, vores erhverv rummer. Forudsætningen for fortsat vækst er, at vi lykkes med at tiltrække kvalificeret arbejdskraft,” siger Katia K. Østergaard, administrerende direktør i Horesta, i en pressemeddelelse.

Kampagne varer i halvandet år
Også hos 3F håber man, at unge mennesker fremover i større grad vil have et job inden for hotel- og restaurationsbranchen med i overvejelserne, når tiden efter folkeskolen skal planlægges.

”I dag er hotel-, restaurant- og turisterhvervet på mange måder et af de mest spændende steder at arbejde. En branche, der buldrer derudaf som et lokomotiv i høj fart, og bidrager ganske godt til dansk økonomi. Derfor er der brug for at tiltrække unge mennesker, der både har lyst til et arbejde og ikke mindst til at tage en af de faglærte uddannelser, branchen byder på”, siger John Frederiksen, næstformand for 3F Privat Service, Hotel og Restauration.

”Hospitality Career”-kampagnen løber frem til marts 2021, og fire bureauer har været med til at producere indholdet: Gottlieb & Co., Bruun & Partnere, CompanYoung og Gonzo Media.

 

Relaterede artikler:

Hotellerne mangler arbejdskraft

Horesta frygter mangel på arbejdskraft

Turismevirksomheder mangler arbejdskraft