Nyt schweizisk rejseværktøj kan hjælpe virksomheder med profilsystemer for deres firmarejsende – herunder persondatasikkerhed. Foto: Henrik Baumgarten.

Nyt rejseprofilsystem kan hjælpe erhvervsrejsende

“Umbrella Faces,” der bruges af flere store aktører i rejsebranchen, kan som rejseprofilsystem hjælpe firmaer med persondatasikkerhed, siger ny udbyder på det nordiske marked.

”Med Umbrella Faces kan virksomheder selv administrere deres rejseprofiler, så får de løst problemer omkring persondatasikkerhed (GDPR) plus at de frit kan vælge rejsebureau, GDS (reservationssystem) og bookingsystem, da systemet automatisk holder profiler opdateret i de forskellige systemer.”

Det siger Peter Skieller, medstifter og administrerende direktør for det nystartede Nordic NDC, der også tilbyder sig som leverandør af alle typer priser på flybilletter til rejsebureauer og firmakunder. GDPR – General Data Protection Regulation – er EU’s forordning om persondatahåndtering og databeskyttelse.

Peter Skieller stoppede i oktober som chef for forretningsudvikling i det danske erhvervsrejsebureau Mangaard Travel Group – til fordel for Nordic NDC, et nyoprettet selskab i den danske IT-virksomhed Consit Gruppen.

”Med Umbrella Faces slipper virksomheder for at skulle starte forfra med at oprette profiler i hvert land når de skifter rejsebureau. Det er en besparelse i tid og penge for virksomhederne plus, at de selv har kontrol med hvor deres profildata sendes hen,” siger Peter Skieller.

Mange store kunder
Selve Umbrella Faces er udviklet af det schweiziske firma Umbrella, der også udarbejder software til rejsebranchen. På det nordiske marked er Nordic NDC blevet autoriseret forhandler af Umbrellas produkter, der blandt andet sikrer sikker opbevaring af de rejsendes data som kreditkortdata, pas og visa.

Blandt Umbrella’s nuværende kunder i og omkring rejsebranchen er Amadeus, Radius, GlobalStar, Lufthansa City Center, Kuoni, TUI, ABB, oplyser Umbrella. Helmut Pilz, der er chef for forretningsudvikling hos Umbrella, siger i pressemeddelelse:

”Vi ser stigende efterspørgsel fra firmakunder om at de kan have deres eget interne profilsystem i forbindelse med firmarejser. Med det stigende antal muligheder med online booking-værktøjer, brug af forskellige rejsebureauer osv, så efterspørger firmakunder selv at have deres eget profilsystem for deres egne firmarejser. Norden er et voksende forretningsområde for os og med samarbejdet og partnerskabet med Nordic NDC er vi kommet et stort skridt nærmere at kunne betjene firmakunder i denne region.”

Relaterede artikler:

Nyt dansk firma vil lette bestilling af alle flybilletter

Lufthansa fjerner billettyper i reservationssystemer

Amadeus investerer i momsrefunderingsteknologi