Et af forårets store erhvervsevents i Odense var Det Europæiske Cykelforbunds årskongres med delegerede fra 40 lande. Her er de samlet i Odense Koncerthus. Foto via Destination Fyn: Tommaso Pelagalli, SprintCyclingAgency©2022.

Odense hurtigst til igen at tiltrække erhvervsturister

Af Danmarks fire største byer har Odense været hurtigst til at få møde- og konferencegæster tilbage, og er nu over 2019. Det oplyser Destination Fyn og henviser til nye tal fra Danmarks Statistik.

Konferencer og møder er retur i Odense efter coronakrisen, viser friske tal fra Danmarks Statistik. I første halvår af i år var der 36 procent flere forretningsrelaterede overnatninger på de odenseanske hoteller, end i første del af 2019.

Det skriver Destination Fyn i en pressemeddelelse.

I årets første seks måneder var der 254.886 overnatninger på odenseanske hoteller, vandrehjem eller campingpladser. Det er næsten 20 procent mere end i 2019, året før coronakrisen.

Det er især internationale gæster og forretningsovernatningerne, der driver udviklingen. Set i forhold til landets øvrige tre storbyer – København, Aarhus og Aalborg – markerer Odense sig nemlig som den by, der har været klart hurtigst til at bringe møde- og konferencegæsterne tilbage til byen, oplyser Destination og tilføjer:

”Odense er den eneste af Danmarks fire største byer, der efter første halvår af i år har flere internationale gæster end i 2019, og ikke mindst den by, som skiller sig ud med den største vækst i erhvervsrelaterede overnatninger sammenlignet med 2019. En vækst på 36 procent.”

Glad borgmester
Om erhvervsturismens fremgang i Odense, siger Odenses borgmester, Peter Rahbæk Juel: ”Vi befinder os geografisk midt i landet, vi har faciliteterne, og vi dygtige virksomheder, der excellerer i netop denne gren af turismen.

Forårets flotte udvikling i antallet af forretningsrelaterede overnatninger og internationale besøgende ser ud til at fortsætte i det forestående efterår, og den styrkeposition skal vi udnytte til i endnu højere grad at synliggøre Odense som et oplagt sted at afholde kongresser, konferencer og møder,” siger borgmesteren.

Også hotellerne i Odense glæder sig naturligvis over det travle forår. Ninna Stæhr-Petersen, direktør på Comwell H.C. Andersen-hotellet, siger i pressemeddelelsen:

”Vi har haft et forår langt over budget. Der har været fart på konferencerne, og vi har haft mange udenlandske gæster. For vores vedkommende ligger en del af forklaringen i, at vi siden januar har været del af den internationale kæde Dolce by Wyndham, men det er fedt, at stigningen i de internationale besøg er en tendens, der gør sig gældende på tværs af Odenses hoteller.

Hvad angår efteråret, skal der fortsat mere på bøgerne, end der er lige nu, men vi forventer et efterår, der er bedre end 2019,” siger direktøren for Odenses eneste hotel med et internationalt hotelvaremærke, Wyndham.

Markedet er på ingen måde normaliseret
De foreløbige tal fra Benchmarking Alliance, hvor ti Odense-hoteller indrapporterer deres bookinger, viser at Odense indtil videre har ”en ganske fornuftig belægning” i årets resterende måneder, for eksempel sammenlignet med København, skriver Destination Fyn.

Enrico Augustinus, direktør Odense Sport & Event, der blandt andet driver Hotel Odense og Hotel Odeon, siger i pressemeddelelsen:

”Vi har i første halvår af i år igen haft mange business- gæster. Virksomheder vil igen mødes fysisk, de inviterer igen udenlandske gæster og medarbejdere til Odense. Vi oplever dog fortsat meget kort lead time, så vi kan ikke planlægge ret langt ud i fremtiden,” siger han.

Kirsten Rudbeck, erhvervsturismechef i Destination Fyn, fremhæver vigtigheden af et vedholdende arbejde med tiltrækning af konferencer under corona, som medvirkende årsag til, at Odense er kommet godt tilbage på området efter coronakrisen.

”Selvom verden var lukket, var det meget væsentligt for os fortsat at være opsøgende og holde de leads varme, vi havde i gang. Markedet er på ingen måde normaliseret endnu, og Odense har naturligvis lige som mange andre været begunstiget af en del udskudte arrangementer her i foråret.

Det er imidlertid afgørende, at vi sammen med hoteller og organisationer har arbejdet på at holde fast i forretning, som lige så godt kunne have løbet ud i coronasandet, og meget tyder heldigvis på, at væksten fortsætter ind i efteråret,” siger Kirsten Rudbeck.

Relaterede artikler:

USA-hotelkæde giver Fyn internationalt varemærke

Ekspert: Erhvervsrejser på vej op igen

Nuuk, Færøerne og Odense på fornem rejseliste