Salgs- og indkøbschef Jesper Ewald fra FDM Travel under et af sine mange møder under årets International Pow Wow – her med Elena Vizzini, global salgschef for VisitOregon, i midten, og Lis Dahlager fra Mereté Hotel Management. Foto: Henrik Baumgarten.

Øget USA-fokus på Skandinavien som én destination

Inspireret af den danske Discover America-komite begynder store spillere i amerikansk turisme at betragte Skandinavien som én region. Det kan give større fokus mod skandinaviske rejsebureauer.

(Anaheim, Californien) De nordiske Discover America-komiteer med den danske som drivkraft begynder at få succes med at få store amerikanske turismeaktører til at betragte Norden, i hvert fald Skandinavien, som én destination. Dermed står landene stærkere om at tiltrække amerikanernes opmærksomhed.

Klik for stort format. Direktør for den danske Discover America-komite, Karin Gert Nielsen, siddende yderst til venstre, med blandt andet danske rejsebureauagenter under dette års IPW. Foto: Henrik Baumgarten.

Samlet er Norden fjerstørste leverandør af europæiske ankomster til USA, kun overgået af Storbritannien, Tyskland og Frankrig, der alle har mange flere indbyggere. Sidste år var der 1,4 millioner nordiske ankomster til USA, heraf 1,1 million fra de tre skandinaviske lande, Danmark, Sverige og Norge.

”Vi har i mange år arbejdet intensivt for at få amerikanerne til at betragte os i Norden som én destination, ikke som fem lande.
Et gennembrud på dette område kom i år, hvor det årlige USA Travel Show i København havde Roger Dow, administrerende direktør for U.S. Travel Association, som hovedtaler. At Roger Dow kom til USA Travel Show i København har vakt genlyd blandt store aktører i USA’s rejsebranche.”

Det sagde direktør for den danske Discover America-komite, Karin Gert Nielsen, til STANDBY.dk onsdag, afslutningsdagen for årets International Pow Wow, IPW – der i år blev holdt i Anaheim, hjemsted for Disneyland, syd for Los Angeles.

På IPW mødes omkring 6.000 medarbejdere fra amerikanske leverandører af turismeydelser over tre hektiske dage med rejsebureauagenter fra 70 lande – i alt holder parterne omkring 110.000 møder af 20 minutters varighed.

Topchefer på vej til København
Under dette års IPW har Karin Gert Nielsen fået forhåndstilsagn fra de øverste direktører for turistmyndighederne i New York, San Francisco og Washington DC samt Brand USA, der markedsfører USA som rejsemål i udlandet, til at de hvis muligt vil deltage i USA Travel Show i København den 2. marts næste år.

”At Fred Dixon fra New York, Joe D’Alessandro fra San Francisco, Elliott Ferguson fra Washington DC og Chris Thompson fra Brand USA vil prøve at komme til USA Travel Show i København næste år er yderligere en anerkendelse af, at de betragter Skandinavien og Norden som én destination,” siger direktøren for den danske Discover America-komite, Karin Gert Nielsen.

Hun er til daglig ejer af og administrerende direktør for det danske repræsentationsfirma Atlantic Link, der blandt sine kunder har omkring 25 aktører fra den amerikanske rejsebranche, som Atlantic Link repræsenterer i Skandinavien.

At USA er begyndt at se Skandinavien som én destination kom der onsdag også bevis for. Ved Californiens pressemøde på IPW viste delstatens turistdirektør, Caroline Beteta, liste over de største udenlandske lande når det gælder turister i Californien; her stod Skandinavien opført sammen med en række lande som nummer 11 på listen.

”Hvad er jeres favoritter?”
Bestyrelsesformand for den danske Discover America-komite er salgs- og indkøbschef i FDM Travel, Jesper Ewald, der i år var til sit 15. IPW.

STANDBY.dk sad med under et af hans mange møder, dette var med Oregon, delstaten på USA’s vestkyst mellem Californien og Washington.

Her blev delstaten repræsenteret Elena Vizzini, global salgschef for VisitOregon, og salgsdirektør Lis Dahlager fra Mereté Hotel Management; hun er af irsk-skotsk afstamning, hendes danske efternavn kommer hendes mands danske aner.

På mødet fortalte Jesper Ewald om FDM Travel, der er Danmarks største rejsebureau for rejser til USA. Han sagde blandt andet, at FDM gerne deltager i studierejser, at FDM sidste år åbnede to nye rejsebutikker (i Vejle og Roskilde, red) og spurgte så Oregon-repræsentanterne hvilke nye ”sweet spots,” de kunne anbefale i delstaten. Disse kan FDM Travel tage med på sit menukort.

Et bud fra Oregon-repræsentanterne var en ny luksusranch, hvor blandt andet en eller flere geder er trænet til at hente vildfarne golfbolde fra resortets golfbane og bringe dem tilbage til udgangspunktet.

Mens Jesper Ewald lytter, spørger og svarer på spørgsmål, klipser han repræsentanternes visitkort på bagsiden af sit notathæfte. Han slutter med at spørge de to repræsentanter om deres egne favoritsteder i Oregon.

Bagefter siger Jesper Ewald til STANDBY.dk: ”At deltage i IPW giver rigtig god mening. Her har man adgang til repræsentanter fra hele landet på de tre dage, det er effektivt og giver et godt overblik og gode resultater.”

Klik for stort format. Jason Derulo på scenen under sin optræden ved onsdagens frokost ved afslutningen af IPW. Foto: Henrik Baumgarten.

Flot afslutning på IPW
Underholdningen under frokosten ved onsdagens afslutning på IPW var lagt i hænderne på sangeren Jason Derulo, der siden sin debut for ti år siden har solgt over 30 millioner singler og albums med platin-hits som “Wiggle”, “Talk Dirty”, “In My Head” og “Whatcha Say.”

Og onsdag aften var de 6.000 IPW-deltagere inviteret til den forrygende, men ikke særlig kendte anden forlystelsespark i Anaheim, Knott’s Berry Farm.

Næste år er IPW i Las Vegas, der er vært fra 30. maj til 3. juni.

Relaterede artikler:

Uklart om Norwegian får vinterruter til USA fra København

Danske rejsebureauer ser stigende USA-salg

Rejsebureauer klar til verdens største fagmesse