Også Frankrig er utilfreds med Expedia

Som supplement til artikel i Take Off dags dato kan jeg oplyse, at den franske brancheorganisation Synhorcat har lagt sag an mod Expedia Group for at stoppe samme misledende fremgangsmåde, som beskrevet i sagen fra Norge. Hotels.com er mig bekendt en del af Expedia gruppen, så der er næppe tale om en enkeltstående teknisk fejl.

 

Den franske sag blev domsforhandlet i Paris 6. juli – og dom forventes 4. oktober.

 

Selv om de ikke har et samarbejde med søgemaskinen Hotels.com, dukker flere hoteller alligevel op i søgningerne – men altid som fuldt bookede, til trods for ledige værelser. ”Fusk”, mener norsk forbrugerombudsmand.

 

På trods af at Hotel Park i norske Bergen aldrig har indgået samarbejdsaftale med online-hotelsøgemaskinen Hotels.com, dukker hotellet alligevel op i søgningerne, når man leder efter værelser i Bergen.

 

For ved hver eneste søgning viser søgemaskinen, at Hotel Park er fuldt booket, selv om der reelt er masser af ledige værelser. ”Jeg tør ikke tænke på, hvor mange gæster vi mister, fordi Hotels.com spreder falsk information om, at vi ikke har ledige værelser,” Anne Margrethe Klohs til Aftenposten.

 

Og i stedet henviser Hotels.com til hoteller, som søgemaskinen har indgået et samarbejde med.

 

Den norske forbrugerombudsmand mener, at dette kan kategoriseres som fusk og dermed ulovligt og vil ifølge Aftenposten gå videre med sagen.

 

Ifølge norske avis Vg.no har en repræsentant for Hotels.com udtalt, at der er tale om en enestående teknisk fejl, der snarest vil blive fikset.

 

I øvrigt til angiveligt verdens største online-rejsebureau Expedia promovere Danmark overfor de mange millioner rejsende Expedia hvert år er i kontakt med. Indholdet i ”Danmarks-kampagnen” skal danskerne selv være med til at producere. Expedia starter nemlig en stor indsamling af danskernes egne tips til den bedste ferie i Danmark, som kan vise Expedias mange millioner rejsende at Danmark er meget mere end den lille havfrue.

 

Expedia er hver eneste måned i kontakt med flere hundredetusinde rejsende i USA, Europa og resten af verden via Expedia sites og et væld af kommunikationskanaler, såsom Expedias nye webtv-kanal.

 

”Vi ved udmærket godt at de allerbedste tips og anbefalinger til at opleve Danmark kommer fra danskerne selv. Derfor går vi nu ud og opfordre danskerne til at optage små film fra netop deres yndlingssteder i hele landet. De bedste og mest overraskende vil vi i Expedia bruge overfor de mange millioner af rejsende vi er i kontakt med, alt sammen for at vise Danmark som danskerne selv vil vise landet frem,” siger Charlotte Gogstad, chef for Expedia i Norden.

 

De sidste 12 måneder har Expedia sent over 100.000 udenlandske turister til Danmark:
”Vi vil gerne sende flere rejsende til Danmark. Men initiativet med at lade danskerne selv komme til orde handler lige så meget om at sikre, at de folk der kommer til Danmark får den bedst mulige ferieoplevelse. Det sikre vi ved at folk i hele verden, kan se hvad mennesker som dem selv anbefaler,” siger Charlotte Gogstad.

 

 

Skrevet af redaktionen