Opsving for de mindre fly

En meget vigtig del af reorganiseringsplanerne for JAL er at pensionere alle selskabets 37 Boeing 747-400 og alle 16 McDonnell Douglas MD-90 og erstatte dem med mindre fly.

 

Det vil formentlig gavne brasilianske Embraer og hjælpe japanske Mitsubishi Regional Jet projektet til at komme i luften, mener analytikerne. Ifølge Kotaro Toriumi, professor ved Josai International University vil mindre- og regionale jetfly blive flybranchens mainstream. Embraer øger allerede sin markedsandel og JAL-planerne kan desuden hjælpe MRJ med at få flere globale ordrer.

 

I første omgang vil det restrukturerede JAL have behov for ca. 50 fly af de mindre typer, og her er Embraer stærkt inde i billedet som verdens tredjestørste flyproducent med passagerfly til mellem 50 og 120 passagerer som et vigtigt element.

 

Mitsubishi Heavy har brug for mere interesse for sine regionale jets. Selskabet har ordrer på 125 fly, hvoraf de 25 kommer fra JALs konkurrent, All Nippon Airways, og producenten regner med at være leveringsdygtig i 2014.

 

Skrevet af Flemming Juul

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.