Opsving for de mindre fly

En meget vigtig del af reorganiseringsplanerne for JAL er at pensionere alle selskabets 37 Boeing 747-400 og alle 16 McDonnell Douglas MD-90 og erstatte dem med mindre fly.

 

Det vil formentlig gavne brasilianske Embraer og hjælpe japanske Mitsubishi Regional Jet projektet til at komme i luften, mener analytikerne. Ifølge Kotaro Toriumi, professor ved Josai International University vil mindre- og regionale jetfly blive flybranchens mainstream. Embraer øger allerede sin markedsandel og JAL-planerne kan desuden hjælpe MRJ med at få flere globale ordrer.

 

I første omgang vil det restrukturerede JAL have behov for ca. 50 fly af de mindre typer, og her er Embraer stærkt inde i billedet som verdens tredjestørste flyproducent med passagerfly til mellem 50 og 120 passagerer som et vigtigt element.

 

Mitsubishi Heavy har brug for mere interesse for sine regionale jets. Selskabet har ordrer på 125 fly, hvoraf de 25 kommer fra JALs konkurrent, All Nippon Airways, og producenten regner med at være leveringsdygtig i 2014.

 

Skrevet af Flemming Juul