LUFTFRAGT: Næste uge begynder russiske AirBridge Cargo at flyve rene fragtflyvninger mellem Moskva og Oslo med verdens længste civile trafikfly. Oslo har dermed på en måned fået tre nye rene luftfragtruter.
Oslo Lufthavn er Nordens største fragtmarked – og bliver nu endnu større, når AirBridge Cargo fra 15. november åbner ren fragtrute fra Moskva. Med ruten får det norske marked ekstra forbindelse til bl.a. Asien.
AirBridge Cargo vil to gange om ugen flyve mellem Moskva og Oslo med Boeing 747-8F, verdens længste kommercielle fragtfly, der har kapacitet på ca. 130 tons cargo.
Norge sender ikke mindst laks og andet seafood som luftfragt til resten af verden, bl.a. Asien.
Sidste uge fik Oslo Lufthavn også Cargolux, Europas største luftfragtselskab, som kunde med ugentlig flyvning til Oslo med den nyeste version af Boeing 747, B747-8F.
Det er ikke mindst norske laks, også Cargolux skal flyve videre ud i verden, primært til Asien og Nordamerika.
Cargolux mellemlander nu hver tirsdag på Gardermoen på vej fra New York til hjemmebasen i Luxembourgs lufthavn. Oslo er eneste lufthavn i Skandinavien, der trafikeres af Cargolux og eneste med en fast rute fløjet med Boeing 747-8. Det er verdens længste kommercielle fly og har i fragtudgaven plads til 130 tons cargo.
”Takket være eksporten af seafood, står Norge for halvdelen af al nordisk luftfragt med laks som det største enkeltstående luftfragtsprodukt i hele Europa,” sagde fragtchef i Avinor, der bl.a. driver Oslo Lufthavn, Martin Langaas, i den anledning.
Og for en måned siden begyndte Emirates SkyCargo at flyve en gang om ugen til Oslo med en Boeing 777-200F fra Dubai.
I september steg verdens luftfragttrafik seks procent i forhold til samme måned sidste år. Det var den største stigning de seneste 19 måneder, viser nye tal fra International Air Transport Association.