Overbooking problem for krydstogtselskab

Der er forskel på en kahyt på 10. med balkon og en uden på tredje dæk.

Der er forskel på en kahyt på 10. med balkon og en uden på tredje dæk.

CRUISE: Royal Caribbean skal betale betydelig erstatning til ægtepar, som ikke fik den kahyt med balkon, som de havde købt og betalt hjemmefra på grund af overbooking. Ankenævnet voterede for halvdelen af prisen godtgjort, men forbrugerrepræsentanter stemte for en helt ny rejse. – Et voksende problem.

Der er en stor forskel på oplevelsen af et krydstogt mellem at opholde sig i en kahyt på 3. dæk i forhold til en kahyt med balkon på 10. dæk. Derfor er det er en alvorlig bommert, når et bureau må meddele kunderne undervejs til Caribien, at de alligevel ikke kan få, hvad de har købt og betalt for.

Hele beløbet skal tilbagebetales, selv om turen blev gennemført i den ny kahyt. Det mener i hvert fald de to forbrugerrepræsentanter i Rejseankenævnet, mens formanden og de to medlemmer fra rejsebranchen ( i øvrigt af samme opfattelse som agenten Team Benn), mener at halvdelen må være nok. Det blev så resultatet med dommerstemmerne 3-2 og erstatningen på 14.000 kr.

Undervejs i sagsforløbet mellem kunden, Team Benn og Royal Caribbean kan man bl.a. læse, at bagagefolkene (og af den slags folk skal man ofte høre sandheden) siger ”at den slags overbookinger sker ofte” ved RCCL’s skibe.

Rederiet har beklaget meget og undervejs fra afdelingen i Norge henvist til, at det sker i Miami, og at man har gjort alt for at redde situationen.

Måske skulle regnedrenge og logistikpersonale i hovedkvarteret på kursus og lære lidt af flyselskaberne om, hvordan man i reglen slippet godt fra overbookinger, beregnet på hver enkelt afgang.

Læs hele sagen i Stand By.