Boeing 737 fra det irske lavprisflyselskab Ryanair (Foto: Ryanair)

Overgår til 100 procent papirløse boardingkort

Fra begyndelsen af november i år vil det ikke længere være muligt udskrive fysiske boardingkort hos Ryanair. På den måde vil der blive sparet over 300 ton papiraffald hvert år.

Mange flypassagerer har efterhånden vænnet sig til at have et digitalt boardingkort i stedet for de traditionelle fysiske af slagsen.

Denne udvikling gør nu, at Ryanair senere i år ikke længere vil tilbyde sine kunder at kunne udskrive et fysisk boardingkort. Således oplyser det irske lavprisflyselskab, at det vil overgå til 100 procent papirløse boardingkort fra 3. november 2025 – altså i begyndelsen af det kommende vintertrafikprogram.

Det betyder, at Ryanair-passagerer fra november ikke længere kan få et fysisk boardingkort, men at de i stedet skal bruge det digitale boardingkort, der bliver genereret i ”myRyanair”-appen i forbindelse med check-in.

Flere fordele ved initiativ
Ændringen til papirløse boardingkort kommer ikke til at betyde noget for størstedelen af Ryanairs passagerer. Således bruger næsten 80 procent af selskabets årligt 200 millioner passagerer allerede i dag den digitale løsning.

Som et resultat af boardingkort-ændringen forventer Ryanair at eliminere næsten alle gebyrer for lufthavns-check-in, da alle rejsende vil have checket ind online i appen, hvor de får deres digitale boardingkort.

Foruden fjernelsen af gebyrer vil overgangen til papirløse boardingkort desuden gøre det muligt for passagererne at reducere deres CO2-aftryk, da der hvert år kan spares over 300 ton papiraffald.

Herudover får passagererne også en bedre rejseoplevelse, da de kan drage fordel af en række nyttige funktioner og tiltag i Ryanair-appen. Eksempelvis vil man i appen kunne følge med i opdateringer fra Ryanairs operationscenter ved driftsforstyrrelser.

’Et massivt skift til mobilen’
Dara Brady, marketingdirektør hos Ryanair, understreger vigtigheden af, at passagererne får en bedre rejseoplevelse ved at kunne følge med i appen ved eventuelle forsinkede eller aflyste flyvninger.

”Dette vil være særligt nyttigt for passagerer under forstyrrelser, da der vil være realtidsopdateringer fra vores operationscenter direkte til passagerernes telefoner, og appen vil også give dem alternative flymuligheder og tilbyde transfers eller hotelovernatningsmuligheder, når det er nødvendigt,” lyder det.

”Ligesom andre billetindustrier (koncerter, sportssteder, jernbaner osv.) er der sket et massivt skift til at bruge mobil, og med næsten 80 procent af Ryanairs kunder, der allerede bruger myRyanair-appen, er det tid til at omstille de resterende passagerer til den digitale løsning.”

 

Relaterede artikler:

Mulige retssager mod Ryanair efter Billund-lukning

Ryanair-aflysninger: Danske rejsebureauer ønsker hjælp

Aflyste Ryanair-passagerer har flere rettigheder